De invloed van hybride werken op IT-prioriteit
IT-uitgaven zijn de afgelopen jaren gestegen. Eerst moest een plotselinge verschuiving naar werken op afstand worden georganiseerd en vervolgens moesten plannen worden bijgestuurd naar het 'nieuwe normaal'.
Organisaties investeren volop in bedrijfssoftware die een 'locatie-onafhankelijke' en 'digitale organisatie'-benadering ondersteunt, waarbij medewerkers net zo productief kunnen zijn, of ze zich nu samen op dezelfde plek bevinden of kilometers ver bij elkaar vandaan zijn. Voor veel organisaties betekent dit een langetermijn toezegging voor werken op afstand of hybride werken, waarbij het personeel op meerdere locaties actief is.
Een katalysator voor digitale transformatie
Sinds 2020 zijn IT-investeringen in digitale transformatie exponentieel gestegen, in eerste instantie uit noodzaak. Bijna de helft (46%) van het IT-personeel gaf in een onderzoek aan dat uitgaven voor werken op afstand gemakkelijker te rechtvaardigen waren en versneld werden door de pandemie. 29% zei dat hun organisatie een budget had 'gevonden' voor het nastreven van een technologische verbetering die eerder als te duur of onnodig werd beschouwd. 38% van de respondenten was bang dat hun organisatie zou terugkeren naar processen die voor de pandemie werden gebruikt.
Het omgekeerde is echter het geval. In 2022 investeerden organisaties overal ter wereld, ondanks het opheffen van de wettelijke verplichtingen om thuis te werken, nog steeds veel in het mogelijk maken van werken op afstand. Met name ter ondersteuning van continue flexibiliteit en wendbaarheid.
Steeds meer uitbesteding
Gezien de snelheid waarmee organisaties zich de afgelopen jaren hebben moeten aanpassen, is het geen verrassing dat IT-teams op zoek zijn naar externe ondersteuning. Gartner voorspelt dat het segment voor IT-services, waarvan consultancy en managed services deel uitmaken, in 2022 de op één na grootste bestedingstoename zal kennen, met een stijging van 7,9% ten opzichte van 2021. Dit geldt in het bijzonder voor ondernemingen met een groter aantal medewerkers die ondersteund moeten worden.
Hoewel hybride werken aanzienlijke voordelen biedt voor werknemers en organisaties in het algemeen, wordt IT-beheer hiermee ingewikkelder. Wanneer werknemers vanuit meerdere locaties werken, is het voor IT-teams moeilijker om technologieën te bewaken en te beheren. Om die reden gaan organisaties verder dan software bij het uitbreiden van de technologieën die ze als service kopen, waaronder contracten voor apparatuur.
Meer weten over het beheren van de IT-infrastructuur van je organisatie? Lees het volledige artikel van Canon hier.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...