Hoe maak je als organisatie beleid over 'geluk'

Hoe maak je als organisatie beleid over 'geluk'

Tijdens de laatste Round Table was de hoofdvraag: "Hoe creëer je een gezonde werkomgeving?" Nadine Wiskamp, Beleidsadviseur Facility Management bij Centraal Bureau voor de Statistiek, gaf interessante inzichten.

Wim Kooyman, directeur van Smart WorkPlace opent de Round Table met de vraag: Wat hebben medewerkers nodig voor een gezonde werkomgeving? De meningen hierover zijn duidelijk, werkgevers moeten de behoeften van hun medewerkers goed in beeld hebben en hier op in kunnen spelen. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan volgens Nadine Wiskamp: Ik onderschrijf het belang om naar behoeften te kijken. Maar hoe maak je daar als organisatie beleid op en waar spring je wel en niet op in? Zeker wanneer een organisatie te maken krijgt met een grote nieuwe groep medewerkers, het gegeven dat medewerkers niet meer lang bij één organisatie blijven en het feit dat organisaties moeite moeten doen medewerkers te behouden.”

Weten we wel wat goed is voor onszelf?

Wanneer het gesprek gaat over wat hoe je inspeelt op de behoeftes van medewerkers geeft Nadine een scherpe opmerking: “Weet elk individu wel wat het beste is voor zichzelf en voor de prestatie van het team en de organisatie? Ik heb daarover mijn twijfels". Een voorbeeld hiervan zijn sociale activiteiten – zoals elke maand een etentje met het team en een dag met iedereen bij een klant op locatie – om voor die cohesie te zorgen. Die cohesie zorgt er vervolgens voor dat men elkaar ook opzoekt bij een inhoudelijke vraag. Daarin is elke organisatie anders. Zo werken in andere organisaties meer introverte mensen. Uit enquêtes zou dan naar voren komen dat 20 procent het liefst niet naar kantoor wil komen en misschien ook niet wil deelnemen aan sociale activiteiten. Een gevolg is dat ze geen kennis meer overdragen aan de jongere generatie – behalve in Teams-meetingen – en dat is superzonde. Om dit te voorkomen kan je events organiseren waarbij mensen zich bewust worden van de keuzes in wat vitaliteit met je doet. Laat mensen dat ervaren waardoor ze de volgende keer eerder geneigd zijn om nogmaals de vitale keuze te maken. Zo kan je je bedrijfscultuur goed tot uiting laten komen op een gezonde manier.


“Laten we niet vergeten dat de gemiddelde medewerker naar zijn werkplek komt om ‘gewoon’ te werken.” - Nadine Wiskamp

Lees het volledige Round Table verslag hier

 

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven