Sociale cohesie tijdens COVID-19

2 min

 

Sociale cohesie tijdens COVID-19

Hoe kunnen overlegvormen tijdens COVID-19 zorgen voor sociale cohesie binnen een organisatie? Dat onderzocht Ewoud Dijkstra, student FM aan de Hanzehogeschool, voor Smart WorkPlace partner Healthy Workplace.

Omdat veel medewerkers in deze tijd thuiswerken, werd afgevraagd wat het effect daarvan zou zijn op de verbondenheid tussen medewerkers. De enige manier waarop medewerkers momenteel nog werk gerelateerd met elkaar in contact komen is via overleggen. Hoofdvraag die daaruit is komen voortvloeien is de volgende: Hoe kunnen medewerkers van kenniscentrum NoorderRuimte, gedurende de Coronacrisis, op een creatieve en veilige manier overleggen, waarbij de sociale cohesie wordt geoptimaliseerd? Ewoud Dijkstra, student Facility Management aan de Hanzehogeschool, heeft onderzoek gedaan voor HWP naar overlegvormen die tijdens COVID’19 zorgen voor sociale cohesie binnen een organisatie.

Om antwoord op deze hoofdvraag te krijgen zijn in de eerste plaats de huidige situatie en wensen en behoeften van medewerkers in kaart gebracht m.b.v. interviews. Daarnaast zijn huidige trends en ontwikkelingen die met het thema te maken hebben in kaart gebracht. Ook de randvoorwaarden zijn meegenomen. Uit alle bevindingen die daaruit zijn gedaan, zijn verschillende overlegvormen naar voren gekomen. Deze vormen zijn uitgetest en geëvalueerd tijdens de strategische bijeenkomst van NoorderRuimte. Dit was een digitale bijeenkomst van drie uur. Om de sessie interactief te houden en de sociale cohesie optimaal is er gebruik gemaakt van de 1-2-4-all methode. Bij deze methode wordt er op verschillende niveaus gewerkt. Individueel, in tweetallen, in viertallen en plenair met de hele groep. Daarnaast zijn er verschillende intermezzo’s gehouden zoals speeddaten en een foto opdracht waarbij deelnemers gemotiveerd werden om de frisse lucht in te gaan. De strategische bijeenkomst was een succes en de reacties waren erg positief.

Uit het onderzoek is gebleken dat veel medewerkers van kenniscentrum NoorderRuimte het liefst weer fysiek willen overleggen. Ze weten dat dit niet mogelijk is i.v.m. de RIVM-maatregelen daarom vinden ze een hybride vorm erg interessant. Zo kunnen medewerkers zelf kiezen of ze fysiek aanwezig willen zijn of digitaal om zo bijvoorbeeld reistijd te besparen. Zolang de maatregelen nog zo scherp zijn dat fysiek of hybride overleggen onmogelijk is moeten digitale overleggen niet te lang duren en moeten ze interactief zijn.

Vanuit de conclusie kunnen de volgende aanbevelingen op drie verschillende niveaus worden gegeven. Op korte termijn moet kenniscentrum NoorderRuimte rekening houden met de strenge RIVM-maatregelen en dus de overleggen digitaal houden. Deze digitale overleggen mogen niet te lang duren en moeten interactie bevatten. Op de middellange termijn, waar we naar kunnen kijken als de maatregelen iets versoepeld worden, kan kenniscentrum NoorderRuimte proberen om hybride te overleggen. Zo kunnen medewerkers die hun collega’s missen weer fysiek aanwezig zijn en medewerkers die ver moeten reizen digitaal. Hybride overleggen is tevens beter voor het milieu wat natuurlijk ook een belangrijk thema is binnen NoorderRuimte. Op de lange termijn, als het Coronavirus onder controle is, kan NoorderRuimte zelf de keuze maken om volledig terug te gaan naar fysiek overleggen of hybride blijven overleggen als dat goed is bevallen.

Delen:

Meer nieuws

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

maandag 20 januari

ISS Facility Services is voor het vierde opeenvolgende jaar gecertificeerd als Top Employer in Nederland. ISS verbeterde ...

Lees meer

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

vrijdag 17 januari

Voldoen aan wet- en regelgeving kan als gebouweigenaar of beheerder een complexe uitdaging zijn. In een webinar ontdek je ...

Lees meer

Terug naar boven