EV Coöperatie nieuwe partner van Smart WorkPlace
Elektrisch rijden is in opkomst en daardoor verandert er veel op verschillende gebieden, ook in de werkomgeving, aldus Arjan de Putter van EV Coöperatie, de nieuwste partner van Smart WorkPlace.
Welke kansen/ontwikkelingen/invloeden ziet de EV Coöperatie voor elektrisch vervoer bij het inrichten van een slimme, gezonde en circulaire werkomgeving van de toekomst?
“Wij voorzien veel veranderingen op gebieden als :
Comfort
De impact van elektrisch rijden zal veel groter zijn dan de meeste mensen nu denken. Het is comfortabeler dan rijden met een brandstofauto. Een elektrische auto maakt minder lawaai en is trillingvrijer dan een auto met een verbrandingsmotor. Autorijden wordt daardoor minder vermoeiend. EV-rijders rijden bovendien minder snel en gelijkmatiger. Meer comfort en minder ongevallen betekenen een flinke gezondheidswinst.
Juridisch
Omdat EV’s langer meegaan dan auto’s met een verbrandingsmotor zullen leasecontracten langere looptijden kunnen hebben. Dat is goed voor de circulaire economie, maar vereist uiteraard zowel fiscale als arbeidsvoorwaardelijke wijzigingen.
Bebouwing
EV’s moeten gevoed worden met stroom, zo groen mogelijk. Omdat de meeste auto’s overdag bij een werkgever staan, zullen daar laadpalen met zonnepanelen nodig zijn. Een voorspelling: AC laden (‘langzaam laden’) is uit, DC laden (‘snelladen’) is in. Parkeerterreinen zullen anders moeten worden ingericht en er ontstaat een behoefte aan valet services: een facilitaire dienst die zorgt dat de EV’s wisselend aan de snellader worden gekoppeld.
Flexibel vervoer
Op dit moment worden auto’s geselecteerd op basis van uitzonderingsituaties: er gaat nogal wat energie verloren omdat er gedurende enkele dagen per jaar een caravan moet kunnen worden getrokken. Daar moeten oplossingen voor komen. Uiteindelijk zal het vervoer efficiënter worden. Voor korte woon-werk afstanden kies je voor een fiets of e-bike, voor iets langere afstanden een urban (elektrische driewieler). Ook elektrische deelauto’s zullen een steeds grotere rol spelen, op termijn wellicht zelfrijdend.”
Welke rol ziet de EV Coöperatie daarin voor zichzelf?
“De invoering van elektrisch rijden betekent nogal wat. Welke batterij- of waterstof elektrische auto is de juiste keuze? Of is een hybride (nog) een betere oplossing voor een bepaalde situatie? Wat betekent dat in fiscaal en arbeidsvoorwaardelijke zin? Hoe informeer je de (toekomstige) berijders hierover?
Met onze EV Coöperatie willen wij grote en kleine partijen die actief zijn op het gebied van duurzame mobiliteit bundelen. Wij zijn daarbij geen urenfabriek, maar een krachtige samenwerking van maatschappelijk betrokken ondernemers die de transitie daadwerkelijk versnellen. Een van onze middelen is om mensen via goede informatie en zelf laten rijden enthousiast voor de mobiliteit van de toekomst te maken. Zij worden zo EV-ambassadeurs die op hun beurt weer anderen enthousiast maken.”
Waarom is een platform als Smart WorkPlace voor EV Coöperatie een belangrijke factor om in te participeren?
“De transitie naar elektrisch rijden is al met al veel meer dan een autootje vervangen. Samenwerken met andere bevlogen experts maakt je oneindig veel effectiever bij een transitie die aan alle kanten tevreden en enthousiast ondersteund wordt.”
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zondag 24 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...