Van dikke fossiele BMW naar positief imago

Van dikke fossiele BMW naar positief imago

Wagenparkbeheerders stappen langzaam maar zeker over op hybride en volledig elektrische auto’s voor hun medewerkers. Wat komt daarbij kijken? New Motion-CEO Sytze Zuidema legt uit.

“Er komt nog wel wat kijken om over te stappen, en dat is voornamelijk een verandering bij de gebruikers, de werknemers dus”, vertelt Zuidema in een video van Trends in Autoleasing. “Dat begint al met het tanken, oftewel laden: waar doe je dat. Wij weten uit ervaring dat je dat niet meer doet langs de snelweg maar waar je parkeert. Dus als je op kantoor bent, of thuis. Daar moeten dus ook de primaire laadpunten aanwezig zijn.”

Slimmer

Over de laadpunten op kantoor is het ook raadzaam goed na te denken. Zuidema: "Je kunt natuurlijk gewoon een stel laadpunten in de parkeergarage neer zetten, maar dat kan veel slimmer. Door bijvoorbeeld goed te onderzoeken wat het rijgedrag van je ‘berijders van de vloot’.”

Opbrengst

En dan de opbrengst: wat levert elektrisch rijden een bedrijf nu op? “In ieder geval nog geen kostenbesparing. Dat heeft te maken met de kosten van de accu’s en de volumes waarin elektrische auto’s worden geproduceerd. Auto’s moeten onder de € 40.000 euro zitten qua vraagprijs, over twee jaar zitten we op dat punt”, schat Zuidema in. 

Imago

Op dit moment is een vloot met elektrische auto’s vooral belangrijk voor het imago van het bedrijf, stelt Zuidema. “In Nederland komen bedrijven er niet meer mee weg om dit niet te faciliteren voor zijn medewerkers. Voorheen financierde de overheid dat nog, maar nu dat steeds minder het geval is nemen bedrijven dat nu over. Het is ook een relatief beperkte investering.”

Bron: Trends in Autoleasing

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven