Ieder zijn strategische keuze voor WELL
WELL, iedereen heeft er wel eens van gehoord, maar welke strategie is nodig om dit in de organisatie te implementeren? De International WELL Building Institute (IWBI) heeft een handleiding samengesteld.
Er zijn vele manieren om binnen organisaties te pleiten voor WELL-certificering en geen eenduidig recept voor succes. Het formuleren van de juiste berichtgeving en het plaatsen van verschillende doelgroepgroepen vereist veel onderzoek, creativiteit en maatwerk. Maar waar moet je beginnen? In de handleiding 'Aan de slag' komt WellCertified met de beste strategieën, hulpmiddelen en hulpmiddelen om het gemakkelijker te maken.
Voor wie doe je het?
De eerste stap naar een overtuigend verhaal is het verkrijgen van inzicht in de doelgroep. Wil je een werkgever overtuigen van WELL, of een eigenaar of juist bewoners van een wooncomplex? Het vraagt per doelgroep een andere insteek. Neem werkgevers: zij willen hun gebouwen graag WELL-gecertificeerd hebben, zodat ze werknemers van hoge kwaliteit kunnen aantrekken en behouden. Ze willen de prestaties en productiviteit van medewerkers hoog houden, en ziekteverzuim verminderen en de gezondheid van werknemers verbeteren. Ze genieten ook van de merkwaarde die ze verdienen door leiders in hun branche te zijn en de bijbehorende marketingwaarde van de media-exposure.
Voorbeelden
In de handleiding geeft WellCertified enkele voorbeelden die kunnen helpen om werkgever hiervan te overtuigen. Zo wordt een voorbeeld uit een brochure van Interface aangehaald. Het Brits ingenieursbureau Cundall meldt in dat voorbeeld een vermindering van het personeelsverloop met 27% in vergelijking met het voorgaande jaar, wat hen € 132.500 bespaarde.
Verbeteren van prestaties van werknemers
Het meten van verbeteringen van de prestaties van medewerkers is erg lastig, gezien de grote verschillen in de gebruikte statistieken en de taken die een medewerker uitvoert. Bedrijven registreren dit vaak in een enquête, waarbij een medewerker zijn perceptie van productiviteit deelt, of soms zijn ze in staat om de output of prestaties van verschillende teams, kantoren, routes, etc. objectief te meten. De handleiding wijst op CBRE Madrid, dat meldt dat 80% van de werknemers geloofde dat hun nieuwe kantoor hen in staat stelde om productiever te zijn. https://tendenciasinmobiliarias.es/oficina-well/
Gezondheid en welzijn
Een belangrijk element van de trend naar gezonde gebouwen is het verbeteren van de fysieke omgeving om de gezondheid en het welzijn van de bewoner te bevorderen. Dat geldt ook voor de werkomgeving. WELL's kenmerken zijn gebaseerd op onderzoek dat aantoont dat deze strategieën een positief effect kunnen hebben op mensen en gelukkig kan het succes van een project bij het bereiken van deze functies worden geverifieerd door metingen ter plaatse. De tevredenheid van bewoners met deze criteria voor binnenmilieukwaliteit (IEQ) wordt vaak verhoogd nadat ze voldoen aan de prestatieniveaus die zijn uiteengezet in WELL. En ook hiervan een voorbeeld: bij Arup Boston zei 43% van het personeel dat ze zich op kantoor meer gezond voelden dan niet op kantoor, vergeleken met 2% in hun vorige kantoor.
Kijk hier voor meer informatie
Bron: International WELL Building Institute
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...
Mr.Green opent innovatief kantoorconcept in Zwolle
dinsdag 21 november
Met het nieuwe concept verhelpt Mr.Green verborgen leegstand met behulp van flexibele plug-and-play werkruimtes. De nieuwe ...