De waterstof-auto van Audi heet h-tron
Ook Audi is druk doende met waterstofauto’s. Onder de naam h-tron heeft het Duitse automerk een conceptcar gerealiseerd die vooral opvalt door het lichte gewicht.
Puur elektrisch rijden met waterstof als energiebron. Dat kan met de vijfde generatie brandstofceltechnologie van Audi en Volkswagen, waarin nog lichtere materialen zijn toegepast. Het vermogen bedraagt maximaal 110 kW. Ook de levensduur en de reactiesnelheid van de brandstofcellen konden verbeterd worden. Het gestegen rendement van meer dan 60 procent ligt ver boven het niveau van een verbrandingsmotor.
600 km
In de drie tanks van het studiemodel gaat zo’n 6 kilo van de gasvormige brandstof, die is opgeslagen onder een druk van 700 bar. De tanks zijn onder de passagiersruimte en onder de bagageruimte gemonteerd. Op één tankvulling komt de Audi h-tron quattro concept maximaal 600 kilometer ver. Tanken is in slechts vier minuten gepiept, wat dus net zo vlot gaat als met een auto met verbrandingsmotor. En dat maakt de auto interessant voor zakelijke rijders met een groen hart.
Autozonnedak
Om te boosten en teruggewonnen energie te bewaren zit er een compacte 100 kW lithium-ionaccu midden onder de auto. Een zeer efficiënte warmtepomp, die de restwarmte van de elektrische componenten benut, en een thermo-elektrische bijverwarming zorgen voor een prettige interieurtemperatuur. De Audi h-tron quattro concept gebruikt op nog een andere manier hernieuwbare energie: hij heeft het grootste autozonnedak ter wereld, goed voor 320 watt. Die zonnestroom is goed voor 1.000 extra kilometers per jaar.
Flinke topsnelheid
De stroom die de brandstofcel en hoogvoltage accu leveren, gaat naar twee elektromotoren. Die in de vooras levert 90 kW en die in de achteras 140 kW. Slimme software bepaalt het samenspel tussen het elektroduo, geheel afhankelijk van de rijsituatie. Het systeemkoppel bedraagt 550 Nm en daarmee versnelt de concept car binnen de 7 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 200 km/h.
En hoewel dit een studiemodel betreft, borduurt Audi hier duidelijk voort op een eerder ingezette lijn in concept cars. Bepaalde details zullen binnen afzienbare tijd in productieauto’s zijn terug te vinden. Overigens werkt Audi nauw samen in de brandstofceltechnologie voor auto's met Huyndai, die in de loop van dit jaar met de eerste productieauto op waterstof op de markt komt.
Bron: Audi
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...