De digitale elektrische leaseauto wordt de gezonde mobiele werkomgeving
Met het uitbreiden van de actieradius naar 500 kilometer, dalende prijzen en steeds meer laadpunten, wordt de elektrische auto steeds mobieler en aantrekkelijker als leaseauto.
De vervuilende benzine- en dieselauto’s gaan verdwijnen. Jan Willem van de Groep calculeerde al eerder dat de elektrische auto over de totale levenscyclus in absolute zin minder milieubelastend is dan deze oudere modellen. Als we straks allemaal zonnepanelen op de woning hebben en een batterij hebben die de opgewekte energie opslaat, kunnen we onze auto van de zaak met zelf opgewekte energie opladen. Ook private-lease wordt dan veel aantrekkelijker. Het aantal elektronische modellen explodeert dan ook. 2018 is nu al het kanteljaar met onder andere deze modellen op de markt:
Hyundai Ionic
Nissan Leaf
VW eGolf / I.D.
Opel Ampera
Tesla (family)
Renault ZOE
BMW X7
Jaguar I-pace
KIA Stonic / Niro
Lucid Air
Volvo (2019)
Audi (2020)
Mercedes (2020)
En Lightyear gaat nog een stapje verder: van elektriciteit naar zonne-energie.
Steeds meer fleetmanagers stappen daarom over naar elektrisch rijden en flexibele mobiliteitsoplossingen. Niet alleen vanwege de uitstoot, maar ook omdat elektrisch rijden en digitalisering hand-in-hand gaan. De digitale leaseauto wordt een verlengstuk van de werkomgeving. Connected en autonoom. En dus komt ook het engagement, de gezondheid en de productiviteit van deze werkomgeving in beeld. Zoals vorig jaar door FD-Persoonlijk mooi in beeld werd gebracht. Voicecontrol en 3D-projectie zijn handig, zeker als de auto zelf zijn eigen omgeving 3D-scant voor autonoom rijden. Je bloedsuikerwaarde wordt gemeten en met fitness wearables en smartwatches kan je hartslag, lichaamstemperatuur en calorieverbruik worden vastgesteld. Een camera registreert je gezichtsspieren en bepaalt of je moe bent en daarom beter niet in de modus ‘sportief’ kunt rijden. In noodgevallen wordt de data gecombineerd en neemt de auto zelf actie. Het kan dan gaan om het bellen van de ambulance, een locatie doorgeven, naar een veilige plek rijden en het bij bewustzijn houden van de bestuurder. Het project Fit Driver van Audi en de Mercedes topman Dieter Zetsche willen dat de automobilist zich gezonder voelt na het uitstappen. Daimler-Mercedes gaat de directe concurrentie met Tesla aan met hun EQ-programma en creëert haar eigen carsharing programma CROOVE.
De ontwikkelingen gaan nu snel. Anytime, Anywhere. Smart WorkPlace heeft mobiliteit als belangrijk katalysator voor de slimme, gezonde en circulaire werkomgeving geïdentificeerd. Smart WorkPlace zal het komende jaar de koplopers in mobiliteit, fleetmanagement en hun leveranciers veelvuldig interviewen en de genoemde ontwikkelingen in haar activiteiten verwerken. We werken daarvoor samen met de Vereniging Zakelijke Rijders.
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zaterdag 23 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...