Zakelijke mobiliteit na corona

 

Zakelijke mobiliteit na corona

Hoe ziet de zakelijke mobiliteit er na corona uit? In een interview voor Smart WorkPlace magazine nummer 7 pleit Jan van Delft, voorzitter van Smart WorkPlace partner Vereniging Zakelijke Rijders, voor een veranderprogramma.

In juni van dit jaar bracht de VZR de position paper ‘Zakelijke mobiliteit na corona’ uit richting beleidsmakers op gemeentelijk-, provinciaal- en rijksniveau waarin op een rij werd gezet, wat de ervaringen vanuit de VZR-doelgroep waren tijdens de intelligente lockdown. Een van de belangrijkste speerpunten in de position paper is dat de VZR de huidige bijtellingswetgeving zoals die al enkele decennia in Nederland geldt, ervaart als een blok aan het been voor flexibele mobiliteitsoplossingen. Van Delft: “De smart workplace is steeds meer in opkomst en daar hoort ook smart mobility bij. Nu is het echter zo dat medewerkers die in ‘het nieuwe normaal’ meer dan voorheen thuis zouden willen werken, daarin worden geblokkeerd door het ministerie van Financiën. Zij redeneren namelijk heel star: je hebt wel of niet een bijtelling en daar houden we je aan. Het doet er vervolgens niet toe hoe je je beweegt en of je je beweegt en hoe vaak.

Pilot

Momenteel zijn er voor een zakelijke rijder drie opties: je hebt een 500 kilometer-verklaring, je betaalt 8 procent bij met een elektrische auto en je betaalt 22 procent bij met een niet-elektrische auto. De VZR is voorstander van een nieuwe optie, waarbij de huidige drie opties komen te vervallen: bijtelling naar gebruik. Daarom is de VZR op 1 augustus gestart met een pilot, gericht op variabele bijtelling voor privégebruik van de zakelijke auto. In de pilot wordt onderzoek gedaan naar de effecten van bijtelling be talen per gereden privékilometer in plaats van het betalen van een vast bedrag per maand.

Fase 1 van de pilot is op 1 augustus 2020 begonnen en loopt tot 31 december 2020. Deelnemers hebben een door de overheid erkend kastje van de Stichting Keurmerk Ritregistratiesystemen (SKRRS). “Het kastje laat elke maand zien of er meer of minder privé-kilometers zijn gereden. Op die manier kunnen we aan de hand van smart data monitoren of de variabele bijtelling voor privégebruik van de zakelijke auto leidt tot een gedragsverandering. Deelnemers krijgen ook een loonstrookje waarop hun afdracht staat voor privé-kilometers.” Naast de deelnemers met een kastje is er een enquête om zo het beeld compleet te maken. Fase 1 moet in januari 2021 leiden tot een rapportage.

Van Delft hoopt en verwacht dat er vervolgens een fase 2 komt waarbij de simulatie uit fase 1 wordt vervangen door een reële situatie, waarbij actieve deelnemers een half jaar daadwerkelijk gaan betalen naar gebruik. “Als die tweede fase het beeld bevestigt van de eerste fase, hopen we dat we voldoende ‘munitie’ hebben aangedragen waarmee de MobiliteitsAlliantie het gesprek kan aangaan met het ministerie van Financiën, zodat er andere wetgeving komt op dit punt.”

Drie trends

De position paper signaleert drie belangrijke trends in mobiliteit na corona:

-        Thuiswerken niet meer is weg te denken.

-        Mensen willen graag zelf bepalen hoe ze zich zakelijk verplaatsen en wanneer.

-        Minder autoverkeer levert een grote milieuwinst op.

Die trends hebben volgens Van Delft alles met elkaar te maken en versterken elkaar ook. “Als we dit inzien en toepassen dan zijn dit blijvende ontwikkelingen die de zakelijke mobiliteit en de kwaliteit van leven in ons land, Europa en grote delen van de wereld de komende decennia positief zullen blijven beïnvloeden.”

Vier elementen aanpakken

Naar mening van VZR zijn er vier belangrijke praktische elementen die aangepakt moeten worden om het positieve effect van Corona op de mobiliteit een duurzaam karakter te geven.

-        Het aanpassen van de bijtelling en andere fiscale wetgeving zodat thuiswerken en de flexibele keuze en gebruik van alle modaliteiten worden gestimuleerd en mogelijk gemaakt.

-        Werkgevers moeten de digitale infrastructuur van hun medewerkers thuis, onderweg en op het werk continu moeten verbeteren, uitbreiden en veiliger maken.

-        Werkgevers moeten met leasemaatschappijen om de tafel om te komen tot nieuwe contractvormen: met deelauto’s, poolauto’s en flexibele abonnementen.

-        Overheden, werkgevers en investeerders moeten ervoor zorgen dat flexibele mobiliteitskeuzes worden vergemakkelijkt.

Het volledige interview met Jan van Delft van VZR leest u in de zevende editie van Smart WorkPlace, die op 12 november verschijnt en die als thema ‘Blended Working’ heeft. Bestel uw nummer nu hier.

Delen:
Jan van Delft

Jan van Delft

Voorzitter, Vereniging Zakelijke Rijders

Meer mobiliteit

Files en volle treinen: bijna helft werkenden wil anders

Files en volle treinen: bijna helft werkenden wil anders

maandag 19 juni

Acht op de tien werkenden vindt het verkeer op sommige dagen te druk en vier op de tien hebben er op dinsdag en donderdag ...

Lees meer

Mobiliteit, van bron van vervuiling naar aanjager van duurzaamheid!

Mobiliteit, van bron van vervuiling naar aanjager van duurzaamheid!

woensdag 3 mei

Van vervuiling naar duurzaamheid, in deze blog van Marc Moonen, keypartner bij Kwirkey gaat hij in op CSRD, mobiliteit en ...

Lees meer

E-mobiliteit voor wagenparken meer dan een businesscase

E-mobiliteit voor wagenparken meer dan een businesscase

vrijdag 14 april

De overstap voor bedrijven met wagenparken naar e-mobiliteit is steeds vaker aan de orde. Dat kan zijn uit intrinsieke motivatie ...

Lees meer

Hybride werken en duurzaam reizen bij grote Nederlandse bedrijven

Hybride werken en duurzaam reizen bij grote Nederlandse bedrijven

dinsdag 23 augustus

Hoe gaat het grote Nederlandse bedrijven af die fundamenteel hebben gekozen voor hybride werken en duurzaam reizen? Met ...

Lees meer

Mobiliteitskeuzes bij hybride werken

Mobiliteitskeuzes bij hybride werken

dinsdag 9 augustus

Een andere manier van werken leidt ook tot andere mobiliteitskeuzes. Vereniging Zakelijke Rijders zet de mogelijkheden op ...

Lees meer

Campus Groningen wil in 2030 autoluw zijn

Campus Groningen wil in 2030 autoluw zijn

woensdag 20 juli

Campus Groningen is het snelst groeiende Science Park van Nederland. Om de twee campuslocaties in de stad Groningen bereikbaar ...

Lees meer

Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

woensdag 13 juli

De Radboud Universiteit begint een proef om medewerkers en studenten een nieuw reisadvies naar de campus aan te bieden waarbij ...

Lees meer

Zo Werkt Het maakt beste hybride werkgevers bekend

Zo Werkt Het maakt beste hybride werkgevers bekend

woensdag 15 juni

Harrier (0-20 medewerkers), Bconnect (20-50), Hanzestrohm (50-200) en Menzis (200+) zijn de vier beste hybride werkgevers ...

Lees meer

Universiteit Twente opent SlimPark Living Lab op campus

Universiteit Twente opent SlimPark Living Lab op campus

dinsdag 12 april

Op de campus van de Universiteit Twente is het SlimPark Living Lab geopend. Daar onderzoeken en implementeren wetenschappers, ...

Lees meer

Thuiswerken heeft blijvend grote impact op mobiliteitsgedrag

Thuiswerken heeft blijvend grote impact op mobiliteitsgedrag

donderdag 31 maart

Thuiswerken heeft blijvend een grote impact op het mobiliteitsgedrag, voor nu en in de toekomst. Dat blijkt uit de Nationale ...

Lees meer

De avonturen van Tony Manero in laadpaalland

De avonturen van Tony Manero in laadpaalland

donderdag 17 februari

Klantvriendelijkheid stimuleert het gebruik van een duurzaam en briljant product. Smart WorkPlace expert Michel Pan legt ...

Lees meer

Campus Groningen en partners komen met Actieagenda Smart Mobility Campus 2022-2030

Campus Groningen en partners komen met Actieagenda Smart Mobility ...

maandag 7 februari

Goede bereikbaarheid en mobiliteit zijn voor campussen van groot belang. Campus Groningen en partners starten daarom met ...

Lees meer

Zakelijke leasebak raakt uit de gratie

Zakelijke leasebak raakt uit de gratie

woensdag 2 februari

De auto van de zaak lijkt op de terugtocht. Dat meldt het AD. De krant maakte een rondgang langs verschillende bedrijven ...

Lees meer

Grote organisaties moeten zakelijke mobiliteitsuitstoot gaan bijhouden

Grote organisaties moeten zakelijke mobiliteitsuitstoot gaan ...

donderdag 6 januari

De workplace manager bij grote organisaties krijgt er mogelijk op korte termijn een taak bij: hij moet de emissies van woon-werkverkeer ...

Lees meer

Meer thuiswerken en minder én duurzamer reizen tussen huis en werk

Meer thuiswerken en minder én duurzamer reizen tussen ...

maandag 18 oktober

Het grootste deel van werkend Nederland wil ook ná corona meer blijven thuiswerken en minder én duurzamer ...

Lees meer

Overheid start campagne rond hybride werken

Overheid start campagne rond hybride werken

donderdag 14 oktober

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat start op 14 oktober met een publiekscampagne over de voordelen van hybride ...

Lees meer

Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit

Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit

vrijdag 17 september

Hoe, en in hoeverre, gaat het thuiswerken veranderen en welke gevolgen heeft dat naar verwachting voor de kantorenmarkt, ...

Lees meer

Ingebruikname grootste bi-directionale laadgarage ter wereld

Ingebruikname grootste bi-directionale laadgarage ter wereld

donderdag 16 september

a.s.r. heeft op woensdag de grootste, bi-directionele laadgarage voor elektrische auto’s ter wereld in gebruik genomen. ...

Lees meer

Scenario’s variabele bijtelling kansrijk

Scenario’s variabele bijtelling kansrijk

donderdag 5 augustus

Er zijn twee kansrijke scenario’s voor variabele bijtelling op privékilometers. Dat blijkt uit onderzoek van ...

Lees meer

Mobiliteit in augustus centraal thema bij Smart WorkPlace

Mobiliteit in augustus centraal thema bij Smart WorkPlace

vrijdag 30 juli

Hybride werken en ‘het nieuwe normaal 2.0’ vraagt ook om een nieuwe kijk op en een nieuwe vorm van mobiliteit. ...

Lees meer

Terug naar boven