'Dé perfecte leider'
Hoe word je als manager dé perfecte leider? Volgens Vera Dide van Oene zijn communicatie en intrinsieke drijfveren daarbij essentieel. Ze geeft er een workshop over tijdens WorkPlace Day en legt het belang uit in onderstaande blog.
Als we heel zwart wit kijken naar managers kennen we allemaal de twee uitersten wel. De ultiem meegaande manager, die altijd vraagt naar de kinderen, de namen van de goudvissen nog weet en daarnaast altijd jou het gevoel geeft dat je een waarde bent voor het team, terwijl hij zelf ontzettend veel overwerkt. De manager die nooit een slechtweergesprek aan durft te gaan en hoewel hij meegaand lijkt, dan ook met alle winden mee waait. Aan de andere kant kennen we de manager die krijsend en scheldend de werkvloer overstampt en met angst probeert te managen. De manager bij wie niemand durft aan te kloppen en die zich zeker niet kan interesseren of jouw kinderen wel of niet goed hebben geslapen die nacht. Gelukkig zitten hier ook heel veel soorten managers tussenin.
Maar wat maakt dan het verschil tussen een slechte leider en een vitale en inspirerende leider?
Helaas kunnen we geen standaard recept uitschrijven voor de perfecte manager, want een goede leider (ja: er zit een heel groot verschil tussen een manager en een leider) kan zich op verschillende momenten op verschillende manieren manifesteren. Waar we het wel over eens kunnen zijn volgens de wetenschap is dat communicatie een belangrijk onderdeel uitmaakt van leiderschap. Zowel verbaal als non-verbaal. Hierin is het van belang in het communiceren naar medewerkers dat leiders strategische richting aangeven. Daarnaast dat leiders medewerkers helpen om concrete doelen te stellen en om problemen op te lossen. Omdat communicatie dus zo belangrijk is voor leiderschap is het niet gek dat er steeds meer communicatiespecialisten binnen organisaties aangenomen worden. Hoe verhoudt zich dit dan weer tot vitaliteit? We zien dat de communicatie van de leider invloed heeft op de vitaliteit van de medewerker. Medewerkers weten bij goede communicatie waar ze aan toe zijn, ervaren vertrouwen en zekerheid over toekomstperspectieven en melden zich minder vaker ziek. Daarnaast laten ze minder stress-gerelateerde klachten zien dan bij managers die niet effectief communiceren.
Naast verbale communicatie is er ook een belangrijke rol weggelegd voor non-verbale communicatie. Wat is jouw eerste indruk van iemand anders en welke eerste indruk maak jij op anderen? Mensen zijn geneigd om binnen een aantal seconden een eerste indruk van iemand te maken en het blijkt in de praktijk dat het erg moeilijk is deze weer los te laten. Hier kunnen we niets aan doen, zo zijn wij als mensen geprogrammeerd.
Soms komt jouw eigen beeld van jouw non-verbale communicatie of eerste indruk echter niet helemaal overeen met hoe andere mensen jou zien. Om hier inzage in te geven en jezelf nog iets beter te leren kennen ga ik zowel op deze verbale- als non-verbale kant van communicatie in bij mijn workshop op de Workplace Day van SWP!
In de workshop ‘Vitaal leiderschap: van bitterbal naar skippybal’ ga je actief aan de slag met jouw persoonlijke intrinsieke drijfveren. Ben jij die manager die eigenbelang boven het organisatiebelang stelt met een sterke focus op productiviteit wat moet leiden tot meer en meer geld? Of ben jij een leider die zijn aanzien verdient door een goed samenwerkend team? Een team dat elkaar ondersteunt ten tijde van tegenslag, zich hard maakt voor de doelstellingen vanuit pure intrinsieke motivatie en een hoge mate van bevlogenheid laten zien? Wil jij of ben jij die ‘echte leider’ die bezig is met de gezondheid van zijn werknemers omdat hij de tools heeft om werknemers die in de overleefstand staan te helpen vanuit intrinsieke motivatie? Of ben je benieuwd hoe de wereld jou eigenlijk ziet? Dan is deze workshop iets voor jou. Er zijn nog tickets beschikbaar voor de Workplace Day, dus we zien je daar graag!
Inschrijven voor WorkPlace Day 2020 kan via deze link.
Het programma van WorkPlace Day vind je hier. De workshop van Vera Dide van Oene maakt deel uit van ronde 3 en staat gepland van 15.00 tot 15.45 uur.
Meer artikelen van Vera Dide van Oene
Highlights uit onderzoek Markt in Kaart
zondag 10 december
De perspectieven van opdrachtgevers, cateraars en gasten ontdek je in het onderzoek Markt in Kaart van The Food Office. ...
Ontdek het perspectief van de gast
zondag 26 november
Een succesvolle cateringdienstverlening valt of staat met tevreden gasten. Maar wat wil die gast nu precies? Hun perspectief ...