‘Autofabrikanten hebben moeite met afscheid verbrandingsmotor’

 

‘Autofabrikanten hebben moeite met afscheid verbrandingsmotor’

Fleetmanagers moeten hun vloot verduurzamen. Maar autofabrikanten hebben vaak moeite met afscheid nemen van de verbrandingsmotor, zo blijkt uit de blog van Max Erich op E-drivers.com, het platform voor e-mobility.

In 2012 stelde de toenmalige CEO van VW – Martin Winterkorn – vol overtuiging: “Voorlopig is er geen alternatief voor brandstofmotoren.” Sindsdien is de wereld sterk veranderd en is het einde van de verbrandingsmotor meer dan ooit in zicht. Uit een inventarisatie van e-drivers.com blijkt dat veel autofabrikanten moeite hebben zich hieraan over te geven.

Andere wereld voor autofabrikanten

Het afgelopen decennium veranderde er nogal wat voor de auto-industrie. Dieselgate, toenemende zorgen over klimaatverandering, strengere milieuwetgeving en de opkomst van Tesla. Rondom de uitspraak van Winterkorn, in 2012, verschenen namelijk ook de eerste productie exemplaren van de Model S. Het bleek de auto te zijn die batterij-elektrisch vervoer serieus op de kaart zette.

Wie past zich aan?

Voor autofabrikanten is elektrificatie inmiddels onontkoombaar. Naast de vele voordelen van elektrisch rijden eisen ook steeds meer overheden een overgang naar emissievrije auto’s. Toch blijkt het voor diverse autofabrikanten lastig de verbrandingsmotor op te geven. E-drivers.com doet een rondje langs de velden om te zien waar autofabrikanten staan als het gaat om hun visie op elektrische auto’s.

VW en Daimler gaan strijd aan met Tesla

Zeker voor de grote Duitse autofabrikanten is het naderende einde van de brandstofmotor pijnlijk. Duitsland is het geboorteland van de interne verbrandingsmotor en loopt al jarenlang voorop als het gaat om de ontwikkeling van benzine- en dieselmotoren. Toch heeft Volkswagen besloten dat het vol voor elektrisch gaat. Onder aanvoering van de nieuwe CEO, Herbert Diess, investeert het tientallen miljarden in de ontwikkeling van batterij-elektrische auto’s. VW gaat daarmee de strijd aan met Tesla en denkt in 2025 jaarlijks 3 miljoen elektrische auto’s te verkopen, goed voor 20% van de totale verkoop.

Ook Daimler (Mercedes) streeft naar een leidende positie in elektrisch. Het is druk bezig haar modellen te elektrificeren, van hybride tot volledig elektrisch. Van die laatste soort moeten minimaal 10 modellen op de markt komen. Daarbij gaat het zowel om batterij-elektrisch als brandstofcel aandrijving. In tegenstelling tot VW kijkt Daimler namelijk ook naar waterstof. In 2025 verwacht Daimler dat elektrische auto’s goed zijn voor 15%-25% van de totale verkoop.

BMW houdt scepsis

Hoewel BMW een soortgelijke doelstelling heeft als Daimler, maakt het bedrijf een voorbehoud. BMW stelt dat het behalen van dat target afhankelijk is van overheidsbeleid, regulering en de ontwikkeling van laadinfra. BMW leek eerder een pionier te worden in elektrische auto’s. Het bedrijf was er vroeg bij met de i3. Daarna volgden echter vooral plug-in modellen. Dat lijkt ook de richting voor de komende jaren te zijn als het aan R&D-baas Klaus Frölich ligt. Volgens hem willen consumenten geen EV’s en hebben brandstofmotoren nog zeker 30 jaar toekomst in zich.

Japan tussen waterstof en batterij

Lange tijd waren Japanse fabrikanten, met uitzondering van Nissan, vooral geïnteresseerd in hybride aandrijving. Voor de lange termijn werd ingezet op waterstof. Iets wat past in het grotere denkbeeld van het land, dat zich wil ontwikkelen tot waterstof economie. Inmiddels voelen Toyota en Honda de druk om op het vlak van batterij-elektrisch in actie te komen. Beide fabrikanten brengen daarom nu BEV’s op de markt. Toch blijft de brandstofmotor belangrijk(er). Zo ziet Honda CEO Hachigo elektrificatie vooral als een manier om het brandstofverbruik te drukken en zo aan emissieregels te voldoen. Volgens hem is de toekomst hybride en zal de vraag naar volledig elektrische auto’s voorlopig niet toenemen.

Nissan, ooit leidend in batterij-elektrisch met de Leaf, raakte de laatste jaren achterop in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Het wil echter weer volop meedoen. Elektrische modellen zijn in aantocht op een – in samenwerking met het Franse Renault – nieuw ontwikkeld elektrisch platform.

PSA en FCA: noodgedwongen inhaalrace

Elders in Frankrijk, bij PSA, bleef het op elektrisch vlak lange tijd stil. Vanaf dit jaar worden echter ook hier batterij-elektrische auto’s op de weg gezet. Dat moet in de toekomst ook gaan gebeuren bij fusiepartner FCA, dat nog aan het begin staat van elektrificatie. Voorlopig zal bij beide fabrikanten veel moeten komen van plug-in hybride modellen. Er wordt ingezet op platformen die in zowel brandstofaandrijving (en hybride) als batterij-elektrisch kunnen voorzien. PSA CEO Tavares was eerder zeer kritisch op het Europese beleid ten aanzien van aanscherping van emissie-eisen. Het lijkt bij PSA-FCA nog altijd meer op moeten in plaats van willen.

Hyundai en Kia nog (te) bescheiden

Meer voortvarend in batterij-elektrische auto’s zijn Hyundai en stalgenoot Kia. Het afgelopen jaar boekten beide merken veel succes in Nederland met volledig elektrische modellen. In Nederland verwacht Hyundai dat 60% van de auto’s die het merk in Nederland verkoopt, BEV’s zullen zijn. Hyundai denkt in 2025 tot de top drie te horen als het gaat om EV’s. Jaarlijks wil het concern wereldwijd dan 670.000 elektrische auto’s verkopen, waarvan 560.000 voorzien van batterijen (daarnaast brandstofcel auto’s). Daarmee is het qua ambitie bescheiden ten opzichte van VW, Daimler en Tesla. Laatstgenoemde wil al in 2020 zo’n half miljoen BEV’s produceren. De directeur van Hyundai Nederland heeft wel aangegeven dat het concern uit zijn schulp begint te kruipen en de bescheidenheid van zich af wil schudden.

GM en Ford in schaduw Tesla

In de VS staan de giganten van vroeger, General Motors en Ford, steeds meer in de schaduw van Tesla. De beurswaarde van Tesla is hoger dan die van GM en Ford tezamen. Toch hopen zowel GM als Ford het tij te kunnen keren. GM kondigde eind 2017 al aan dat het in 2026 jaarlijks 1 miljoen EV’s wil verkopen. Daarvoor worden minsten 20 nieuwe batterij-elektrische (BEV) en brandstofcelmodellen (FCEH) ontwikkeld. Ford wachtte lang met haar plannen, maar is nu volop in beweging. Dankzij de samenwerking met VW beschikt het nu ook over een batterij-elektrisch platform. Eind 2022 zal meer dan de helft van de Ford verkopen een vorm van elektrificatie kennen. Hoeveel daarvan volledig elektrisch worden is onbekend.

Chinese opmars

Lange tijd waren Chinese autofabrikanten vooral bezig hun eigen markt van auto’s te voorzien. De laatste jaren werd daarbij meer en meer ingezet op batterij-elektrisch. China is ook verreweg de grootste producent van oplaadbare batterijen voor EV’s. Nu de Chinese automarkt is afgekoeld wint export aan belang. Het afgelopen jaar bracht SAIC de MG ZS EV naar Europa en Aiways volgt binnenkort met de U5.

Onderschat de Chinese autofabrikanten niet!

De fabrikanten BYD, BAIC en SAIC behoren, na Tesla, tot de grootste producenten van batterij-elektrische auto’s ter wereld. In de bussenmarkt, die razendsnel elektrificeert, domineren de Chinese fabrikanten. China beschikt, in tegenstelling tot andere landen, nu al over de middelen om ook personenauto’s op grote schaal te elektrificeren. Daarom zou je je ook af kunnen vragen of de grootste concurrentie voor de Europese autofabrikanten in de toekomst niet van Tesla maar van de Chinese autofabrikanten komt.

Delen:

Meer smart buildings

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

maandag 29 april

Een slim gebouw laat werkcomfort hand in hand gaan met energiebesparing. In dit artikel vertelt SWP-expert Sander ten Hoedt, ...

Lees meer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

dinsdag 23 april

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van ...

Lees meer

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

vrijdag 20 oktober

Tijdens de Round Table bij CSU in Utrecht spraken diverse experts over Smart Buildings. Diane van Dijk, commercieel directeur ...

Lees meer

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

woensdag 26 juli

De mogelijkheden van AI zijn eindeloos, ook in de kantooromgeving. Wat kunnen we in de toekomst verwachten van AI en hoe ...

Lees meer

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van werk

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van ...

donderdag 1 september

Planon organiseert op donderdag 15 september een webinar over de inrichting van een mensgericht kantoor met slimme werkplektools. ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 25 augustus

Cisco, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, ziet enorme kansen om gebouwen duurzamer te maken door slimme technologie, ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 8

Van sensor tot inzicht – deel 8

donderdag 18 augustus

In het achtste deel van deze blogserie bespreekt Carlo Van Der Steen van Spacewell hoe sensorgegevens de ...

Lees meer

Drie reputatieprijzen voor Signify

Drie reputatieprijzen voor Signify

woensdag 27 juli

Het online platform MT/Sprout onderzoekt jaarlijks de reputatie van Nederlandse bedrijven. Signify scoorde daarbij dit jaar ...

Lees meer

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 juni

Met data en de natuur kan worden voldaan aan de behoefte aan een slimme en gezonde werkplek en de noodzaak om te verduurzamen. ...

Lees meer

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 9 juni

Business resilience, employee engagement en duurzaamheid. Dat zijn de drie onderwerpen waarmee Planon, de nieuwe partner ...

Lees meer

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke en gezonde werkplek?

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke ...

maandag 30 mei

Hoe kun je met smart technologie het binnenklimaat van een kantoor optimaliseren? Dat is te lezen in een Engelstalige whitepaper ...

Lees meer

User first, technology second

User first, technology second

dinsdag 24 mei

De gebruiker voorop en de technologie op de tweede plaats. Dat was de centrale boodschap van Aakash Ravi tijdens een SWP ...

Lees meer

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

donderdag 21 april

Smart WorkPlace partner Ysmart realiseerde op basisschool Sint Martinus in Venlo een dynamisch lichtsysteem. In ‘Henk ...

Lees meer

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 11 april

Gebouwen moeten presteren zoals verwacht. Duurzaam, comfortabel en kostenefficiënt. Dat zegt Wilfred van der Plas van ...

Lees meer

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

vrijdag 1 april

Spacewells op workflow gebaseerde software Axxerion en haar Cobundu IoT-platform voor slimme gebouwen worden één ...

Lees meer

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart workplace

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart ...

vrijdag 25 maart

WPX-partner Ysmart presenteert tijdens de WorkPlace Xperience de ultieme smart workplace. Dat gebeurt door de Cubes van ...

Lees meer

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

woensdag 23 maart

Onderzoeksbureau Verdantix erkent in de derde uitgave van het FMIS-benchmarkrapport ‘Green Quadrant’ Smart WorkPlace ...

Lees meer

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 15 maart

ABB, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, biedt een breed scala aan mogelijkheden om de volledige controle te hebben over ...

Lees meer

Terug naar boven