Baggerprofielen

 

Baggerprofielen

Het valt Jasper Steffens van Smart WorkPlace partner ThunderMinds op hoe slecht het gemiddelde profiel voor het invullen van een toprol is als je de wetten van CX mee laat wegen. In onderstaande blog legt hij uit waarom.

Deze week was ik te gast bij Kirkman Company in Baarn. Een héérlijk transformatie-bedrijf, waar ik op uitnodiging geregeld met C-level managers sessies mag bijwonen over onderscheidende onderwerpen die de wereld een beetje beter maken. 

Een van de onderwerpen was de lancering van De CX Travel Guide, geschreven door Nienke Bloem, Evelien van Damme en Karolien van der Ouderaa. Een prachtig compact en actueel handboek over CX (Customer Experience). Als je de inhoud van het boek op je in laat werken, trek je natuurlijk direct paralellen naar je eigen business; Executive Search en innovatie in een snel veranderende wereld. Het ultiem vinden, binden en boeien van talent.

CX heeft in korte tijd een enorme vlucht genomen. Steeds meer organisaties zijn bezig hun klantbeleving te formuleren en organiseren. Bij het werven van toptalent gaat het vooral ook over die reis. Van optimaal verleiden in een wereld vol van verlokking tot het onboarden.

Immers: ‘Great customer experiences don’t happen by accident’.

In een krappe arbeidsmarkt niet anders. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik veel topmanagers mag coachen naar een nieuwe rol op basis van hun werkelijke drijfveren. Veel mooie en warme persoonlijkheden. Op zoek naar echtheid en waarheidsvinding. In het proces van jobhunting kijken we dan vaak samen naar vacante posities en profielen van andere Executive Search bureaus.

En dan valt ons op als je de wetten van CX mee laat wegen, hoe slecht het gemiddelde profiel voor het invullen van een toprol is. Dat zou immers een ware onderdompeling in een organisatie moeten zijn. Met gevoel. Waar je een open deep-dive kunt doen in cultuur en je jezelf een beeld kunt vormen van je (potentieel) toekomstige collega’s. Met een ‘smoelenboek’ en foto’s van het pand en interieur. Gewoon om je echt met de cultuur van je toekomstig ‘clubhuis’ te kunnen identificeren. Het zou eigenlijk een ‘verkoopbrochure’ kunnen zijn.

Niets van dat alles. Een droge opsomming van feiten, op basis waarvan je dan zou moeten kunnen besluiten of een organisatie echt bij jou past. En erger; waarbij een reeks aan sollicitanten in sommige gevallen het beeld moet vormen wat een organisatie nou werkelijk voor persoonlijkheid en competenties aan boord wenst te halen.

Headhunters zijn gemiddeld genomen géén story-tellers en merkbouwers. Dat staat inmiddels wel vast, als ik de profielen zie van topbureaus. Koud. Zonder emotie. Te weinig duiding van werkelijk gevraagde competenties. Vertellen het open en eerlijke verhaal onvoldoende. En wil je dat op voorhand ‘ophalen’ alvorens op een rol te reageren, geeft men als tijdelijk verlengstuk van de PR-afdeling van een onderneming niet thuis… Een slechte zaak.

En dat terwijl elke organisatie behoefte heeft aan echtheid, vertrouwen en warmte om het beste uit mensen te kunnen halen. Maximaal rendement uit de personal Why van leiders en medewerkers. En hoe kan een slecht profiel dan de basis zijn voor een optimale match? Ik denk dat dat één van de oorzaken is waarom het vak gemiddeld zo’n slechte pers heeft. De wet van de toegepaste luiheid.

‘I have learned that people will forget what you said, they forget what you did, but they never forget how you made them feel’.

Hoe mooi is het dat ik vooral van levenspartners van kandidaten die ik benader eigenlijk altijd wel terugkrijg: “WoW, zo’n profiel heb ik echt nog nooit gezien. Wat gaaf. En wat past dit goed bij jou”.

Dan weet je dat je qua CX en duiding op het juiste spoor zit om bedrijven echt verder te brengen. En voor het maken van zo’n profiel is veel waarheidsvinding nodig. Oprechte interesse en een enorme investering in tijd die uiteindelijk voor de organisatie een geweldige ROI kan opleveren. Pas dan ben je bevlogen met je vak bezig. Zonder geld als primaire driver.

Een goed profiel volgens de wetten van CX:

1.      Verkenning: Goede voorbereiding is het halve werk! Dompel je onder in de kleinste details van het echte merk van een organisatie. Geef duiding. Zodat het helder is wat werkelijk gevraagde competenties zijn.

2.      Bestemming: Beschrijf het gevoel wat jij sollicitanten zou willen meegeven.

3.      Pad: Bepaal een heldere roadmap van het proces en wat er nodig is.

4.      De reis: Hoe hou je koers op het uitgestippelde pad?

Wil je méér weten over CX, hoe jij de koppeling naar CX kunt maken en details die ertoe doen voor jouw bedrijf? Het ISBN-nummer van De CX Travel Guide, een avontuurlijk handboek om aan de slag te gaan met Customer Experience, is: 978-94-6301-262-1.

Delen:

Meer smart buildings

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

maandag 29 april

Een slim gebouw laat werkcomfort hand in hand gaan met energiebesparing. In dit artikel vertelt SWP-expert Sander ten Hoedt, ...

Lees meer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

dinsdag 23 april

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van ...

Lees meer

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

vrijdag 20 oktober

Tijdens de Round Table bij CSU in Utrecht spraken diverse experts over Smart Buildings. Diane van Dijk, commercieel directeur ...

Lees meer

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

woensdag 26 juli

De mogelijkheden van AI zijn eindeloos, ook in de kantooromgeving. Wat kunnen we in de toekomst verwachten van AI en hoe ...

Lees meer

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van werk

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van ...

donderdag 1 september

Planon organiseert op donderdag 15 september een webinar over de inrichting van een mensgericht kantoor met slimme werkplektools. ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 25 augustus

Cisco, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, ziet enorme kansen om gebouwen duurzamer te maken door slimme technologie, ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 8

Van sensor tot inzicht – deel 8

donderdag 18 augustus

In het achtste deel van deze blogserie bespreekt Carlo Van Der Steen van Spacewell hoe sensorgegevens de ...

Lees meer

Drie reputatieprijzen voor Signify

Drie reputatieprijzen voor Signify

woensdag 27 juli

Het online platform MT/Sprout onderzoekt jaarlijks de reputatie van Nederlandse bedrijven. Signify scoorde daarbij dit jaar ...

Lees meer

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 juni

Met data en de natuur kan worden voldaan aan de behoefte aan een slimme en gezonde werkplek en de noodzaak om te verduurzamen. ...

Lees meer

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 9 juni

Business resilience, employee engagement en duurzaamheid. Dat zijn de drie onderwerpen waarmee Planon, de nieuwe partner ...

Lees meer

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke en gezonde werkplek?

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke ...

maandag 30 mei

Hoe kun je met smart technologie het binnenklimaat van een kantoor optimaliseren? Dat is te lezen in een Engelstalige whitepaper ...

Lees meer

User first, technology second

User first, technology second

dinsdag 24 mei

De gebruiker voorop en de technologie op de tweede plaats. Dat was de centrale boodschap van Aakash Ravi tijdens een SWP ...

Lees meer

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

donderdag 21 april

Smart WorkPlace partner Ysmart realiseerde op basisschool Sint Martinus in Venlo een dynamisch lichtsysteem. In ‘Henk ...

Lees meer

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 11 april

Gebouwen moeten presteren zoals verwacht. Duurzaam, comfortabel en kostenefficiënt. Dat zegt Wilfred van der Plas van ...

Lees meer

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

vrijdag 1 april

Spacewells op workflow gebaseerde software Axxerion en haar Cobundu IoT-platform voor slimme gebouwen worden één ...

Lees meer

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart workplace

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart ...

vrijdag 25 maart

WPX-partner Ysmart presenteert tijdens de WorkPlace Xperience de ultieme smart workplace. Dat gebeurt door de Cubes van ...

Lees meer

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

woensdag 23 maart

Onderzoeksbureau Verdantix erkent in de derde uitgave van het FMIS-benchmarkrapport ‘Green Quadrant’ Smart WorkPlace ...

Lees meer

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 15 maart

ABB, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, biedt een breed scala aan mogelijkheden om de volledige controle te hebben over ...

Lees meer

Terug naar boven