Winnaars tweede editie Creative Heroes Awards  

 

De Creative Heroes Awards is een relevant platform voor creatieve professionals/ondernemers/bedrijven die een blijvende positieve verandering voor mens, maatschappij en/of milieu weten te realiseren.

De Awards werden voor de tweede keer uitgereikt en kennen verschillende schaalniveaus:

De 1:1 Award: impact op persoonlijke schaal

Winnaar: Ronald Carpentier met mindaffect.nl.

Mentaal alert zijn maar toch niet kunnen communiceren met je geliefden, kan extreem frustrerend zijn. Daar moet een oplossing voor komen, dacht Ronald Carpentier van MindAffect. Samen met zijn team heeft hij de eerste Brain Computer Interface (BCI) ontworpen voor zogenoemde locked-in-patiënten. Dit zijn mensen die als gevolg van onder andere ALS of een beroerte, compleet verlamd zijn, niet kunnen praten, en vanwege het niet kunnen controleren van hun spieren, moeilijk hun behoeftes en emoties kunnen overbrengen. Met de baanbrekende technologie die hersengolven detecteert, kunnen ze met de BCI op een eenvoudige manier communiceren met hun omgeving.

De 1:100 Award: impact op kleine sociale schaal (gezin, school, bedrijf, vereniging, etc.)

Winnaars: Pim van Baarsen en Luc van Hoeckel

In niet-ontwikkelde economieën sluit de vraag van de bevolking naar producten en diensten meestal niet aan op het aanbod. Hierdoor worden er minder aankopen gedaan en groeit de economie langzaam. Als alternatief probeert Super Local lokale producties op te zetten. In Malawi realiseerden de ontwerpers onder andere de Care Collection als oplossing voor verouderd ziekenhuismeubilair. Zo vervaardigden ze bedden, operatietafels en nachtkastjes van lokale materialen in lokale werkplaatsen. Super Local verschaft zodoende nieuwe banen die bijdragen aan de groei van de economie. En ziekenhuizen kunnen betaalbare producten aanschaffen van een goede kwaliteit die bovendien eenvoudig te repareren zijn.

De 1:10.000 Award: impact op grote sociale schaal (corporate, franchise/keten, wijk, etc.)

Winnaar: Shahar Livne met shaharlivnedesign.com

De jonge zelfbenoemde ‘conceptuele materiaalontwerper’ Shahar Livne heeft een missie: grote wereldproblemen onderzoeken en aanpakken via de verhalen die verstopt zitten in materialen. Van The Meat Factory, namaakleer van bioplastics op basis van voedseladditieven met varkensbloed van de slager als kleurstof, tot Lithoplast, een kleiachtig nieuw materiaal gemaakt van plastic afval. Shahar ziet plastic als een grondstof van de toekomst, zoals olie dat nu is. Haar research is gebaseerd op voorspellingen van geologen over wat er met plastic in de toekomst gebeurt: het vermengt zich nu al met de natuur.

De 1:100.000 Award: impact op stedelijke schaal

Winnaar: Simone Post met simonepost.nl

Simone Post heeft een eigen designbenadering ontwikkeld die wordt gekarakteriseerd door diepgaand onderzoek en een voorliefde voor kleuren- en materialenexperimenten. Ze heeft een oog voor de esthetiek en de schoonheid van afval waarbij ze het traditionele handwerk en een circulaire manier van denken combineert en vertaalt in nieuwe processen en producten. Hierbij zoekt ze altijd de succesvolle samenwerking met de industrie, zoals ze met Vlisco, Adidas, ECO-oh! en Finsa. Ze weet die bedrijven verder te helpen in een nieuwe manier van denken en omgaan met restafval.

De 1:1.000.000 Award: impact op landelijke schaal

Winnaar: Claudy Jongstra met claudyjongstra.com

Kunstenaar Claudy Jongstra lanceerde dit voorjaar Farm Flower Fragrances, een volledig biologisch parfum op vaste basis van bijenwas, geheel in lijn met haar circulaire beroepspraktijk. Jongstra creëert de omvangrijke kunstwerken in haar Friese studio en boerderij, waar de principes van duurzaamheid, biodiversiteit, inclusiviteit, samenwerking, onderzoek en kennisoverdracht de leidraad vormen. Voor haar kunstwerken verft Jongstra de natuurlijke garens met pigmenten uit ter plekke gekweekte historische plantsoorten. Nu gaan de biologische inheemse bloemen en planten voor Farm Flower Fragrances nog meer kleur en biodiversiteit aan het Nederlandse landschap verlenen. Met inzet van louter lokale bronnen en arbeidskrachten, ook inclusief door betrokkenheid van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, komen de Farm Flower Fragrances op de zuiverste manier en met de grootste impact voor natuur, mens en dier, tot stand.

De 1:1.000.000.000 Award: impact op wereldschaal

Winnaar: Lex Hoefsloot met lightyear.one

Lex Hoefsloot is samen met Martijn Lammers, Qurein Biewenga, Arjo van der Ham en Koen van Ham medeoprichter van Lightyear One, een Nederlandse start-up die op dezelfde dag als de awardavond van de Creative Heroes Award het eerste rijdende prototype van de eerste solar familieauto ter wereld lanceert. Dat betekent niet dat de auto geheel op de in de motorkap en het dak geïntegreerde zonnecellen rijdt. De auto wordt deels opgeladen via het stopcontact. De ambitie is dan ook om de gewonnen energie meer in balans te brengen. Lightyear One heeft de potentie om de CO2-emissie terug te dringen, kan veel zon omzetten in kilometers en is het grootste deel van het jaar zelfvoorzienend. “Dit is onze bijdrage aan een betere wereld”, zeggen de oprichters.

De winnaar van de Super Hero Award: Lex Hoefsloot.

Het belang van Creative Heroes Award

Op hun site leggen de initiatiefnemers het belang van Creative Heroes Award uit:

“De creatieve industrie is in veel opzichten een voorloper. Zowel in haar innovatieve vermogen als in haar manier van werken en bedrijfsvoering. Om het creatieve vermogen van de sector maximaal te benutten, is het van belang dat ze zich verder uitbreidt naar andere sectoren van de Nederlandse economie. Dit geldt voor zowel de individuele creatieve ondernemer, de studio’s/bedrijven als de sector als geheel.

Voor het bedrijfsleven, in de breedste zin van het woord, wordt strategische inzet van design en het samenwerken met creatieven steeds belangrijker. De maakindustrie, branding, design en maatschappelijke ontwikkelingen zijn meer en meer onlosmakelijk met elkaar verbonden. Goede designers en creatieven kunnen die cross-over faciliteren. Wil je daar als creative professional een rol in spelen, dan moet je het spelletje ‘hoe de business werkt’ snappen. Hoe zit het met cijfers? Hoe bewijs je concreet je waarde? Welke maatschappelijke vraagstukken spelen er? En wat zijn de processen, methodes en tools die ontwerpers en bureaus nodig hebben om hun toegevoegde waarde te blijven leveren?

De samenwerking tussen partijen binnen en buiten de creatieve industrie is nog lang niet altijd vanzelfsprekend in inhoudelijke noch in financiële zin. Hun werelden en werkpraktijk naderen elkaar langzaam, maar liggen nog altijd ver uit elkaar. Relevante inzichten en ontwikkelingen uit de creatieve sector vinden nog onvoldoende hun weg buiten de sector. Er is daarom nog een wereld te winnen om het bedrijfsleven buiten de creatieve sector te innoveren met creativiteit als motor.  Wij zien hier een belangrijke rol weggelegd voor Creative Heroes Award.”

Delen:

Meer smart buildings

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

maandag 29 april

Een slim gebouw laat werkcomfort hand in hand gaan met energiebesparing. In dit artikel vertelt SWP-expert Sander ten Hoedt, ...

Lees meer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

dinsdag 23 april

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van ...

Lees meer

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

vrijdag 20 oktober

Tijdens de Round Table bij CSU in Utrecht spraken diverse experts over Smart Buildings. Diane van Dijk, commercieel directeur ...

Lees meer

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

woensdag 26 juli

De mogelijkheden van AI zijn eindeloos, ook in de kantooromgeving. Wat kunnen we in de toekomst verwachten van AI en hoe ...

Lees meer

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van werk

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van ...

donderdag 1 september

Planon organiseert op donderdag 15 september een webinar over de inrichting van een mensgericht kantoor met slimme werkplektools. ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 25 augustus

Cisco, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, ziet enorme kansen om gebouwen duurzamer te maken door slimme technologie, ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 8

Van sensor tot inzicht – deel 8

donderdag 18 augustus

In het achtste deel van deze blogserie bespreekt Carlo Van Der Steen van Spacewell hoe sensorgegevens de ...

Lees meer

Drie reputatieprijzen voor Signify

Drie reputatieprijzen voor Signify

woensdag 27 juli

Het online platform MT/Sprout onderzoekt jaarlijks de reputatie van Nederlandse bedrijven. Signify scoorde daarbij dit jaar ...

Lees meer

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 juni

Met data en de natuur kan worden voldaan aan de behoefte aan een slimme en gezonde werkplek en de noodzaak om te verduurzamen. ...

Lees meer

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 9 juni

Business resilience, employee engagement en duurzaamheid. Dat zijn de drie onderwerpen waarmee Planon, de nieuwe partner ...

Lees meer

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke en gezonde werkplek?

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke ...

maandag 30 mei

Hoe kun je met smart technologie het binnenklimaat van een kantoor optimaliseren? Dat is te lezen in een Engelstalige whitepaper ...

Lees meer

User first, technology second

User first, technology second

dinsdag 24 mei

De gebruiker voorop en de technologie op de tweede plaats. Dat was de centrale boodschap van Aakash Ravi tijdens een SWP ...

Lees meer

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

donderdag 21 april

Smart WorkPlace partner Ysmart realiseerde op basisschool Sint Martinus in Venlo een dynamisch lichtsysteem. In ‘Henk ...

Lees meer

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 11 april

Gebouwen moeten presteren zoals verwacht. Duurzaam, comfortabel en kostenefficiënt. Dat zegt Wilfred van der Plas van ...

Lees meer

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

vrijdag 1 april

Spacewells op workflow gebaseerde software Axxerion en haar Cobundu IoT-platform voor slimme gebouwen worden één ...

Lees meer

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart workplace

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart ...

vrijdag 25 maart

WPX-partner Ysmart presenteert tijdens de WorkPlace Xperience de ultieme smart workplace. Dat gebeurt door de Cubes van ...

Lees meer

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

woensdag 23 maart

Onderzoeksbureau Verdantix erkent in de derde uitgave van het FMIS-benchmarkrapport ‘Green Quadrant’ Smart WorkPlace ...

Lees meer

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 15 maart

ABB, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, biedt een breed scala aan mogelijkheden om de volledige controle te hebben over ...

Lees meer

Terug naar boven