‘Vastgoed as a Service’

 

‘Vastgoed as a Service’

Smart WorkPlace partner TwynstraGudde begeleidt diverse organisaties bij hun huisvestingstraject. Nu gaan ze zelf verhuizen. Waar lopen ze tegenaan? Daarover vertellen ze in een serie blogs. Dit is de derde.

In onze vorige blogs hebben we verteld over ons avontuur naar onze nieuwe huisvesting tot nu toe en hoe we tot onze locatiekeuze, ons concept en businesscase zijn gekomen. In dit blog gaan we verder in op het concept dat wij gaande weg ‘Vastgoed as a service’ zijn gaan noemen: wat is het precies en hoe zien wij het straks terug in onze nieuwe huisvesting?

Flexibiliteit, kwaliteit en hoog serviceniveau

In de afgelopen jaren werkten wij vanuit facilitaire regie: de operationele diensten voornamelijk uitbesteden en de tactische laag in eigen beheer. We hadden een traditioneel meerjarig huurcontract, waarbij wij zelf hebben geïnvesteerd in het inbouwpakket, de inrichting en het meubilair. Diensten als schoonmaak, receptie, beveiliging, G/W/L, onderhoud en catering waren veelal separaat gecontracteerd. Een redelijk gangbaar facilitair organisatiemodel voor een organisatie van onze omvang. Naar de toekomst toe zochten we iets radicaal anders.

Allereerst willen we geen traditioneel kantoor meer huren, waarbij we langjarig een x aantal vierkante meters huren (3.000 á 4.000 m2 vvo in ons geval). We willen het kantoor ook niet zelf meer inrichten, meubileren, onderhouden en faciliteren. We willen naar een situatie waar we doen waar we goed in zijn en kunnen focussen op onze core business: adviseren. Waar mogelijk willen we onze faciliteiten delen met anderen en/of gebruik maken van andermans faciliteiten zoals een bedrijfsrestaurant en vergaderruimten. Zo min mogelijk van onszelf, zo veel mogelijk van en met anderen delen. 
TwynstraGudde is een atypische kantoorgebruiker. De vrijdag is verreweg onze drukste dag, waar dat bij de typische kantoorgebruiker de maandag, dinsdag en donderdag is. Daarnaast heeft de omvang van ons bureau de afgelopen decennia veel gefluctueerd. Daarom willen we maximale flexibiliteit waarbij de huisvesting letterlijk met ons mee kan groeien. Niet alleen over de jaren maar ook in de week. We zochten dus naar een full-service concept waarin wij volledig ontzorgd worden en veel flexibiliteit hebben.

‘Vastgoed as a Service’

Wat is ‘Vastgoed as a Service’?

Bij het ontwikkelen van het principe van ‘Vastgoed as a Service’ lieten we ons inspireren door de deeleconomie, as a service concepten en door bekende co-working formules.

In de afgelopen 15 jaar zijn grote delen van de facilitaire diensten uitbesteed aan leveranciers. Uit het tweejaarlijkse Facility & Workplace Marktonderzoek dat wij samen met FMN publiceren blijkt onder andere dat de uitbestedingsgraad structureel met 1% per twee jaar toeneemt. In lijn met de ontwikkelingen uit de consumentenmarkt zullen full-service concepten uiteindelijk groter, zo niet leidend worden. Integrated FM is al jaren in opkomst. ‘Vastgoed as a service’ gaat nog een stapje verder. ‘Vastgoed as a Service’ ziet de werkplek niet als product, maar als dienst.

Hogere eisen

Je kunt je afvragen waarom we alsmaar blijven uitbesteden. Inkopen kost veel tijd en contracten zijn in de praktijk lang niet altijd zaligmakend. Maar we komen erachter dat de markt sneller is in het doorvoeren van vernieuwingen en verbeteringen. Steeds meer organisaties focussen zich op hun core business en daar hoort schoonmaak en catering niet bij. Een andere belangrijke reden is de steeds kritischer wordende gebruiker. Werknemers verlangen dat ook de facilitaire dienstverlening vernieuwend en van hoge kwaliteit is. De minder honkvaste werknemer van nu stelt hogere eisen aan zijn werk en de werkomgeving. Zij verwachten van het werk en de werkomgeving dezelfde snelheid, gemak en kwaliteit van diensten zoals Spotify, Netflix, Bloomon, Deliveroo, Uber en Swapfiets. De facilitaire dienstverlening volgt – weliswaar langzaam – de ontwikkeling en op de consumentenmarkt, en dan vooral die van de jongere generaties.

Deze trend waarbij producten as a service worden afgenomen zie je op allerlei terreinen terug. Denk aan auto’s (de opkomst private lease), witgoed (Bundles), kleren (Cloakroom), bloemen (Bloomon), avondeten (Hello Fresh), fietsen (Swapfiets) en koptelefoons (Gerrard Street). Met deze diensten koop je naast het product ook gemak; je wordt ontzorgd. Je hoeft er niet meer voor naar de winkel, je hoeft geen grote investering te doen, je hebt zonder je te hoeven verdiepen in de laatste trends en ontwikkelingen toch altijd het nieuwste, het onderhoud en de garantie is automatisch geregeld, het is veelal duurzaam en/of circulair en – steeds belangrijker – je maakt onderdeel uit van een merkidentiteit, je identificeert je met en voelt je onderdeel van een community.

Alhoewel het al sinds de jaren ’90 bestaat, zie je deze vorm van dienstverlening in het vastgoed de laatste jaren opkomen. Partijen als Regus, Spaces, Tribes, Seats2Meet, WeWork en HNK, maar ook meer lokale initiatieven zoals B. Amsterdam, Spring House, Microlab bestormen de kantorenmarkt. Zogenaamde flexibele kantoorruimtes of co-working spaces schieten als paddenstoelen uit de grond. Bij deze formules neem je een all inclusive service af: je betaalt een vast bedrag per werkplek per maand dat is vastgelegd in een kortdurend huurcontract en je hoeft verder niets meer te regelen. Deze partijen herontwikkelen incourante en veelal leegstaande kantoren tot hippe werkplekken met nieuwe energie, ondernemerschap en creativiteit. In de huidige hoogconjunctuur zie je ook talloze voorbeelden van hoogwaardige kantoren en locaties waar co-working formules neerstrijken.

Daarnaast zien we een fenomeen genaamd pairing. Een grote kantoorhoudende organisatie stoot een deel van zijn kantoor af om in samenwerking met een co-workingformule te verhuren. Niet alleen interessant om als flexibele schil te gebruiken, maar ook om interessante ondernemers, start ups en bedrijfjes naar binnen te halen. Organisatie gaan echt onderscheid maken tussen ‘fixed space, ‘flex space’ en ‘demand space’.

Toegevoegde waarde voor eindgebruiker

‘Vastgoed as a Service’ gaat nog een stapje verder. Uiteindelijk huur je namelijk in de huidige co-working formules nog steeds voor een korte of langere duur een kantoor. Weliswaar met veel diensten erbij en wat meer flexibiliteit dan standaard kantoren. Daarnaast maak je onderdeel van een community.

‘Vastgoed as a Service’ is een vorm waarbij een aanbieder zich focust op het leveren van toegevoegde waarde voor de eindgebruiker (de huurder). De aanbieder gaat verder dan alleen het verhuren van vierkante meters of werkplekken. Door huisvesting als een service aan te bieden moet de aanbieder ervoor zorgen dat de diensten continu blijven aansluiten op de behoeften van de gebruikers. De leverancier kijkt en denkt proactief mee met zijn gebruikers en faciliteert de gebruiker gevraagd en ongevraagd in veranderende behoeften. Echte klantgerichtheid is hierbij cruciaal. Bijvoorbeeld door te signaleren dat de organisatie groeit en op basis hiervan meer of andere werkplekken te faciliteren. Goed te doorgronden wat de ontwikkelingen en behoeften van de eindgebruiker is en hierop proactief in te spelen.

Flexibiliteit in onze nieuwe huisvesting

We hebben (in 2017) gesproken met alle bekende aanbieders in de markt. Zij kwamen echter alsnog met huurcontracten voor een langere looptijd. Geen van allen kon echte flexibiliteit bieden waarbij ze ons atypische kantoorgebruik over de week als de gewenste flexibiliteit over meerdere jaren kon faciliteren. Ook moesten wij als TwynstraGudde in al deze formules grotendeels op gaan in de identiteit en uitstraling van de betreffende formule. Er bleek weinig ruimte voor eigen identiteit en uitstraling binnen deze concepten.

Daarom hebben wij gekozen voor een lokale partij, Schipper Bosch, die het concept samen met ons verder heeft ontwikkeld. Hierdoor hadden we veel te zeggen over de uitgangspunten, het ontwerp en de identiteit. Schipper Bosch biedt ons daarnaast zeer hoge flexibiliteit. Allereerst kunnen we gebruik maken van diverse faciliteiten in De Nieuwe Stad (het gebied waar ons nieuwe kantoor wordt gebouwd), zoals een grote evenementenruimte, diverse bijeenkomstruimten en verschillende horecavoorzieningen. Dit hoeven we dus niet meer zelf te regelen of faciliteren. Bijkomend voordeel is dat we ook buiten ons kantoor komen en zodoende meer in contact komen met anderen bewoners in het gebied. Daarnaast biedt Schipper Bosch onze flexibiliteit over de week. Op vrijdag huren we meer werkplekken, vergaderruimten en parkeerplekken dan op de anderen dagen. Per uur, dagdeel of dag kunnen we waar nodig werkplekken en vergaderruimten bij huren. Op de overige dagen worden deze ruimten verhuurd aan andere ondernemers, zzp’ers, freelancers, projectteams etcetera. Hierdoor maken we niet alleen heel efficiënt en duurzaam gebruik van onze werkplekken, maar komen we ook in contact met talloze andere inspirerende bedrijven. Gedurende de looptijd van het contract kunnen we tot 75% van onze huisvesting afstoten. Er is een deel van het gebouw waar we bij groei, en indien beschikbaar, kunnen uitbreiden door middel van een first right of refusal.

‘Vastgoed as a Service’

In de komende maanden delen wij onze ervaringen, hoogte- en dieptepunten, missers en successen met u over verschillende andere thema’s en stappen. We gaan onder andere nog in op: duurzaamheid, Smart Building, mobiliteit, architectuur, de successen en missers, do’s and don’ts. Bent u nu al nieuwsgierig naar deze onderwerpen? Neem gerust contact op, we komen er graag meer over vertellen.

Kom onze nieuwe huisvesting zelf bewonderen

Vanaf november 2019 mag u het einderesultaat ook zelf komen bewonderen. We organiseren rondleidingen voor de geïnteresseerden. Houd de website en onze blogreeks in de gaten voor data en aanmeldingen.

Auteur: Sjoerd Memelink, senior adviseur huisvesting bij TwynstraGudde en expert bij Smart WorkPlace.

Lees hier het eerste blog in deze serie: 'The road to....'

Lees hier het tweede blog in deze serie: 'Hebben we uberhaupt nog wel een kantoor nodig?'

Delen:

Meer smart buildings

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

maandag 29 april

Een slim gebouw laat werkcomfort hand in hand gaan met energiebesparing. In dit artikel vertelt SWP-expert Sander ten Hoedt, ...

Lees meer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

dinsdag 23 april

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van ...

Lees meer

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

vrijdag 20 oktober

Tijdens de Round Table bij CSU in Utrecht spraken diverse experts over Smart Buildings. Diane van Dijk, commercieel directeur ...

Lees meer

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

woensdag 26 juli

De mogelijkheden van AI zijn eindeloos, ook in de kantooromgeving. Wat kunnen we in de toekomst verwachten van AI en hoe ...

Lees meer

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van werk

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van ...

donderdag 1 september

Planon organiseert op donderdag 15 september een webinar over de inrichting van een mensgericht kantoor met slimme werkplektools. ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 25 augustus

Cisco, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, ziet enorme kansen om gebouwen duurzamer te maken door slimme technologie, ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 8

Van sensor tot inzicht – deel 8

donderdag 18 augustus

In het achtste deel van deze blogserie bespreekt Carlo Van Der Steen van Spacewell hoe sensorgegevens de ...

Lees meer

Drie reputatieprijzen voor Signify

Drie reputatieprijzen voor Signify

woensdag 27 juli

Het online platform MT/Sprout onderzoekt jaarlijks de reputatie van Nederlandse bedrijven. Signify scoorde daarbij dit jaar ...

Lees meer

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 juni

Met data en de natuur kan worden voldaan aan de behoefte aan een slimme en gezonde werkplek en de noodzaak om te verduurzamen. ...

Lees meer

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 9 juni

Business resilience, employee engagement en duurzaamheid. Dat zijn de drie onderwerpen waarmee Planon, de nieuwe partner ...

Lees meer

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke en gezonde werkplek?

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke ...

maandag 30 mei

Hoe kun je met smart technologie het binnenklimaat van een kantoor optimaliseren? Dat is te lezen in een Engelstalige whitepaper ...

Lees meer

User first, technology second

User first, technology second

dinsdag 24 mei

De gebruiker voorop en de technologie op de tweede plaats. Dat was de centrale boodschap van Aakash Ravi tijdens een SWP ...

Lees meer

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

donderdag 21 april

Smart WorkPlace partner Ysmart realiseerde op basisschool Sint Martinus in Venlo een dynamisch lichtsysteem. In ‘Henk ...

Lees meer

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 11 april

Gebouwen moeten presteren zoals verwacht. Duurzaam, comfortabel en kostenefficiënt. Dat zegt Wilfred van der Plas van ...

Lees meer

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

vrijdag 1 april

Spacewells op workflow gebaseerde software Axxerion en haar Cobundu IoT-platform voor slimme gebouwen worden één ...

Lees meer

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart workplace

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart ...

vrijdag 25 maart

WPX-partner Ysmart presenteert tijdens de WorkPlace Xperience de ultieme smart workplace. Dat gebeurt door de Cubes van ...

Lees meer

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

woensdag 23 maart

Onderzoeksbureau Verdantix erkent in de derde uitgave van het FMIS-benchmarkrapport ‘Green Quadrant’ Smart WorkPlace ...

Lees meer

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 15 maart

ABB, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, biedt een breed scala aan mogelijkheden om de volledige controle te hebben over ...

Lees meer

Terug naar boven