Blog Marian Thunissen: ‘Passie onder (werk)druk’

 

Blog Marian Thunissen: ‘Passie onder (werk)druk’

Smart WorkPlace-expert Petra Biemans en Marian Thunissen hielden samen de workshop ‘Passie onder (werk)druk’ tijdens het Jaarcongres van de Vereniging van Hogescholen. De laatste schreef er onderstaand blog over.

De werkdruk in het hoger onderwijs is en blijft een thema dat de gemoederen bezighoudt en dat moet worden aangepakt. Niemand gaat het onderwijs in omdat je daar zo lekker veel overuren kan maken. Nee, het hart van de meeste docenten gaat uit naar het onderwijs zelf. Uit onderzoek door Platform Talent voor Technologie (voormalig Platform Betatechniek; PBT 2018) blijkt dat aankomende en potentiele docenten het voorgezet onderwijs vooral interessant vinden vanwege de bijdrage die zij kunnen leveren aan de ontwikkeling van kinderen, het kunnen overdragen van kennis en de mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Ook in het HBO is voor veel docenten de student en zijn of haar leerproces de belangrijkste motor achter het werk. ‘Aandacht, plezier en het contact met studenten en collega’s zijn voor mij de rode draad’, zo kopt een van de praktijkverhalen op de site www.werkenbijhogescholen.nl. Daarnaast maken zaken als uitdaging en afwisseling, ontwikkelingsmogelijkheden en autonomie en vrijheid in het werk het werken in een HBO waardevol (zie praktijkverhalen op www.werkenbijhogescholen.nl).

Werkgeluk en betekenisvol werk

Dit sluit mooi aan op de bevindingen van een grote reviewstudie door Fischer (2010) naar werkgeluk. Dieperliggend (‘eudemonisch’) werkgeluk gaat verder dan geluksmomentjes en plezier in het werk, en ontstaat als je kunt werken in een organisatie die dezelfde waardes onderschrijft als jij, waarin je zinvol en betekenisvol werk kunt doen dat je ook nog eens in staat stelt om jezelf als mens te ontplooien (of liever gezegd: jezelf te verwezenlijken). Werkgeluk is te beïnvloeden, aldus Fischer (2010). Naast persoonlijke kenmerken en gebeurtenissen en incidenten, zijn er werkaspecten die het werkgeluk kunnen bevorderen. Fischer (2010) wijst op het belang van groeimogelijkheden, verbondenheid met collega’s, autonomie, uitdaging, betekenisvol werk, een eerlijke en rechtvaardige (leer), cultuur, etc. Het zijn precies deze aspecten die HBO-medewerkers noemen als Werkgeluk bevorderende factoren in een onderzoek door het lectoraat Dynamische Talentinterventies (Verzijden, 2017). Zaken als bureaucratie, werkdruk, negatieve collega’s en het ontbreken van steun en waardering vanuit het management zetten juist het werkgeluk en de passie weer onder druk (Verzijden, 2017).

Werkgeluk onder druk

Recent onderzoek door Zestor (2019) laat zien dat medewerkers in het HBO bovengemiddeld tevreden zijn met de inhoud van hun werk, maar ook bovengemiddeld veel werkdruk in hun werk ervaren. Volgens 44% van het onderwijzend personeel is de werkdruk te hoog en nog eens 9% vindt het veel te hoog. Onder het onderwijsondersteunend personeel is respectievelijk 30% en 3% van mening dat de werkdruk hoog en te hoog is. Waar schort het vooral aan? Allereerst is er te weinig tijd om het werk te doen (gemiddelde score 5,8 voor alle respondenten en zelfs een 5,2 voor de docenten). Dit gaat ten koste van de werk-privé balans (gemiddelde score 5,3). Positief is dat medewerkers in het HBO doorgaans te spreken zijn over de mogelijkheid om de werkdruk te bespreken met direct leidinggevende (7,0).

Het onderzoek van Zestor toont ook een aantal andere aandachtspunten op aspecten waarvan we eerder gezien hebben dat die het werken in het HBO zo aantrekkelijk maakten en die bijdragen aan werkgeluk. Zo geeft maar vier op de tien medewerkers in het Zestor-onderzoek aan dat de doelen die in het team of binnen de opleiding gesteld worden, aansluiten aan bij de eigen visie op het onderwijs. Ook laat het onderzoek zien dat medewerkers minder tevreden zijn over de openheid en eerlijkheid van de communicatie binnen het team of opleiding en de mate waarin collega’s binnen het team of opleiding elkaar aanspreken op verantwoordelijkheden. Kortom: er bestaat veel behoefte aan uitwisseling en met elkaar leren, maar als daar geen ruimte voor wordt gemaakt rent elke docent in zijn of haar eentje hard door (druk, druk) (zie ook onderzoek door Ropes & Biemans, 2013).

Werkgeluk en werkdruk: twee zijdes van dezelfde medaille

Het Job Demand-Resources model (o.a. Bakker & Demerouti, 2007; Schaufeli & Taris, 2013) gaat er vanuit dat werk kan bestaan uit stressoren en uit energiebronnen. Het model veronderstelt dat hoge werkeisen leiden tot stressreacties en ongezondheid (het uitputtingsproces), terwijl het beschikken over veel energiebronnen leidt tot meer bevlogenheid, hogere motivatie en productiviteit (het motivationele proces) (Schaufeli & Taris, 2013). Bovendien, als de energiebronnen overheersen kan dat de stress door hoge werkeisen compenseren. Oftewel: werkgeluk (via de motivationele route) en werkstress (via de uitputtingsroute) zijn keerzijden van dezelfde medaille. En die onlosmakelijke verbondenheid van werkgeluk en werkdruk levert spanningen en dilemma’s op. Om er maar een paar te noemen (zie o.a. Korver, Fruijtier, Biemans & Meerman, 2010):

  • Voldoen aan de onderwijskundige eisen en urenplaatjes op de korte termijn versus de ontwikkeling van medewerkers op de langere termijn.
  • De student en onderwijs voorop versus eigen professionele ontwikkeling.
  • Samenwerken en afstemmen in teams versus individuele professionele autonomie.
  • Ruimte voor innovatie van het onderwijs versus de efficiëntie van gestandaardiseerde werkprocessen.
  • Externe oriëntatie die een professional kenmerkt versus de interne gerichtheid op HBO-onderwijs.

De vraag is: hoe gaan we in het HBO met deze dilemma’s om? Vaak zien we dat medewerkers het één willen, maar het andere doen. Maar is het nodig om voor één van de uitersten te kiezen? Het maakt in ieder geval dat we niet verder komen dan de oplossingen die al eerder bedacht zijn en maar mondjesmaat werken. Welke mogelijkheden biedt het denken vanuit én-én: is het bijvoorbeeld niet mogelijk om én klaar te staan voor de student én tegelijkertijd ruimte te vinden voor de eigen ontwikkeling? Bovendien worden oplossingen worden vaak ook op microniveau gezocht, op het niveau van de individuele medewerker al dan niet in interactie met zijn of haar leidinggevende. De vraag is of je daarmee van werkdruk naar werkgeluk komt. Immers, juist die collega’s en die studenten waren toch waarom het draait? Waarom die dan niet ook betrekken in de oplossing?

Focus verleggen: van voorkomen van werkdruk naar bevorderen van werkgeluk

Oplossingen moeten van een hogere orde komen: de manier van werken en het onderwijssysteem moet anders. Dat klinkt ingewikkeld, maar hoeft het niet te zijn. We zien dat al gebeuren in het onderwijs: teams die samen kijken hoe in het primaire proces meer ruimte kan ontstaan voor informeel en collegiaal leren, teams waar teamleden ingezet kunnen worden op hun unieke talenten in plaats van dat iedereen het zelfde moet kunnen en doen, teams en opleidingen die samen op basis van een gedeelde visie op onderwijs het onderwijs op een manier inrichten die inspirerend is voor studenten én docenten, HBO-bestuurders die binnen de instelling ruimte bieden voor pilots, etc. Hoe mooi zou het zijn als we deze nieuwe vormen van samen werken en samen leren meer met elkaar zouden kunnen delen. Bijvoorbeeld door intervisie en peerreview structureel in te bedden, ook over hogescholen heen, en daar opleidings- en ontwikkelingsbudgetten – die meestal onvoldoende benut worden omdat niemand tijd heeft voor een cursus − voor te reserveren. Dat dat werkt in praktijk is al gebleken bij de lerarenopleidingen (Biemans et al., 2016).

En hoewel we blij zijn met de aandacht voor de werkdruk in de huidige HBO-cao, liggen daar ook nog kansen. Hoe mooi kan het zijn: in de nieuwe cao een afspraak waarin instellingen gestimuleerd worden om een systematisch werkgelukbeleid te ontwikkelen, in plaats van alsmaar het accent te leggen op het voorkomen van werkdruk. We wensen iedere HBO-professional waardevol en mooi werk toe!

Petra Biemans is Lector HRM en Persoonlijk ondernemerschap bij Inholland en Marian Thunnissen is Lector Dynamische Talentinterventies bij Fontys Hogescholen.

Bron: https://fontysblogt.nl/

Delen:

Meer smart buildings

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

maandag 29 april

Een slim gebouw laat werkcomfort hand in hand gaan met energiebesparing. In dit artikel vertelt SWP-expert Sander ten Hoedt, ...

Lees meer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

dinsdag 23 april

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van ...

Lees meer

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

vrijdag 20 oktober

Tijdens de Round Table bij CSU in Utrecht spraken diverse experts over Smart Buildings. Diane van Dijk, commercieel directeur ...

Lees meer

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

woensdag 26 juli

De mogelijkheden van AI zijn eindeloos, ook in de kantooromgeving. Wat kunnen we in de toekomst verwachten van AI en hoe ...

Lees meer

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van werk

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van ...

donderdag 1 september

Planon organiseert op donderdag 15 september een webinar over de inrichting van een mensgericht kantoor met slimme werkplektools. ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 25 augustus

Cisco, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, ziet enorme kansen om gebouwen duurzamer te maken door slimme technologie, ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 8

Van sensor tot inzicht – deel 8

donderdag 18 augustus

In het achtste deel van deze blogserie bespreekt Carlo Van Der Steen van Spacewell hoe sensorgegevens de ...

Lees meer

Drie reputatieprijzen voor Signify

Drie reputatieprijzen voor Signify

woensdag 27 juli

Het online platform MT/Sprout onderzoekt jaarlijks de reputatie van Nederlandse bedrijven. Signify scoorde daarbij dit jaar ...

Lees meer

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 juni

Met data en de natuur kan worden voldaan aan de behoefte aan een slimme en gezonde werkplek en de noodzaak om te verduurzamen. ...

Lees meer

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 9 juni

Business resilience, employee engagement en duurzaamheid. Dat zijn de drie onderwerpen waarmee Planon, de nieuwe partner ...

Lees meer

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke en gezonde werkplek?

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke ...

maandag 30 mei

Hoe kun je met smart technologie het binnenklimaat van een kantoor optimaliseren? Dat is te lezen in een Engelstalige whitepaper ...

Lees meer

User first, technology second

User first, technology second

dinsdag 24 mei

De gebruiker voorop en de technologie op de tweede plaats. Dat was de centrale boodschap van Aakash Ravi tijdens een SWP ...

Lees meer

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

donderdag 21 april

Smart WorkPlace partner Ysmart realiseerde op basisschool Sint Martinus in Venlo een dynamisch lichtsysteem. In ‘Henk ...

Lees meer

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 11 april

Gebouwen moeten presteren zoals verwacht. Duurzaam, comfortabel en kostenefficiënt. Dat zegt Wilfred van der Plas van ...

Lees meer

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

vrijdag 1 april

Spacewells op workflow gebaseerde software Axxerion en haar Cobundu IoT-platform voor slimme gebouwen worden één ...

Lees meer

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart workplace

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart ...

vrijdag 25 maart

WPX-partner Ysmart presenteert tijdens de WorkPlace Xperience de ultieme smart workplace. Dat gebeurt door de Cubes van ...

Lees meer

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

woensdag 23 maart

Onderzoeksbureau Verdantix erkent in de derde uitgave van het FMIS-benchmarkrapport ‘Green Quadrant’ Smart WorkPlace ...

Lees meer

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 15 maart

ABB, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, biedt een breed scala aan mogelijkheden om de volledige controle te hebben over ...

Lees meer

Terug naar boven