Regeneratief ondernemen

 

Duurzaamheid en succesvol ondernemen kunnen prima samengaan. Dat zegt Geanne van Arkel, hoofd Duurzame Ontwikkeling bij Smart WorkPlace partner Interface, een internationale fabrikant van tapijttegels.

Op MaatschapWij, een inspiratieplatform voor een socialer en duurzamer Nederland, vertelt ze hoe een bedrijf dat de planeet schade toebracht binnen twee decennia veranderd is in een bedrijf dat aardig op weg is om haar te verbeteren.

Van Arkel vertelt hoe het ooit begon. “Heel veel mensen weten niet dat de tapijttegel een oer-Hollandse innovatie is, van het bedrijf Heuga. De Amerikaanse ondernemer Ray Anderson zag begin jaren ‘70 van de vorige eeuw dat de kantooromgeving in de Verenigde Staten ingrijpend aan het veranderen is en behoefte had aan flexibele vloerbedekking. Hij dacht: ‘we zijn hier allemaal wolkenkrabbers aan het bouwen en we lopen te sjouwen met die enorme tapijtrollen. Da’s niet handig.’ ”

Anderson startte Interface en in 1987 werd Heuga overgenomen. Interface is nu wereldwijd marktleider in modulaire vloerbedekking. Het beursgenoteerde bedrijf is in meer dan 110 landen actief en heeft een jaaromzet van 1,4 miljard dollar. Maar de omzet is allang niet meer wat ze drijft.

Mission Impossible? Mission zero!

In 1994 realiseerde Anderson zich dat het take-make-waste-model niet langer houdbaar was en dat Interface moest streven naar een kringloop-model. Dat ging diametraal in tegen de gangbare manier van denken over zakendoen en succesvol ondernemen. Toch zette Ray door en presenteerde hij in 1995 de Mission Zero® doelstelling: in 2020 moet alle negatieve impact van het bedrijf op het milieu geëlimineerd zijn.

Van Arkel: “De grote vraag was natuurlijk hoe. Er waren geen voorbeelden. Kijk, Interface is wel een bijzonder innovatiegedreven bedrijf, dat is zeker een voordeel. We kijken met open vizier de wereld in en zoeken vaak naar oplossingen buiten onze eigen branche.” Ook het antwoord op de hoe-vraag kwam van buiten. “Ik geloof niet in toeval, maar ‘toevallig’ belandde er in die periode een boek op Ray Andersons bureau van Paul Hawken, ‘The ecology of commerce.’ Daarin wordt beschreven hoe ecologie en economie hand in hand kunnen gaan en hoe juist het bedrijfsleven als grote veroorzaker ook in positieve zin het verschil kan maken. Ray heeft toen een projectgroep opgericht die aan de slag is gegaan met dit gedachtegoed.”

De natuur als leidraad

Om de missie vorm en inhoud te geven werd allereerst contact gezocht met Paul Hawken. “Hij heeft ons geïntroduceerd bij toonaangevende duurzaamheidsexperts en twee van van hen hebben onze strategie vormgegeven. Karl-Henrik Robert van The Natural Step en Janine Benyus, van het Biomimicry Institute. De lessen van deze twee stromingen hebben geleid tot onze bedrijfsstrategie. Daarin spelen de natuur, biologie en biochemie een sleutelrol.”

Nieuwe uitdaging

Fast forward naar de dag van vandaag, ruim 20 jaar later. Van Arkel: “We hebben fantastische resultaten bereikt. Wereldwijd is bij onze productielocaties de CO2 footprint met 96% gereduceerd. Als je kijkt naar de gemiddelde footprint van 1 tapijttegel ligt die al 66% lager.” Maar net toen de eindstreep echt in zicht kwam, diende zich een nieuwe uitdaging aan. Eentje die Interface simpelweg niet kon negeren. “Paul Hawken zette ons op een nieuw spoor. Toen we onze voortgang met hem bespraken, zei hij: ‘jullie zijn goed op weg, zonder meer. Maar wordt het niet eens tijd om je bezig te houden met de grootste uitdaging van deze tijd? Met klimaatverandering? Dat was wel even schrikken. We hadden bijna ons doel bereikt en dan blijkt die top van de berg niet het eindpunt te zijn maar het begin van een heel nieuwe beklimming.”

Herstellende bijdrage aan de planeet

Het leidt een nieuwe fase in voor Interface: van een bedrijf dat geen negatieve impact heeft op het milieu naar een bedrijf dat een herstellende bijdrage levert aan de planeet. “Het is echt de overtreffende trap van waar we al mee bezig waren. Paul was bezig met Project Drawdown, het meest veelomvattende plan ooit om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Dat vormde het uitgangspunt voor onze nieuwe strategie.”

De nieuwe missie werd ‘Climate Take Back’ gedoopt. Van Arkel: “We moesten er erg aan wennen en in het begin was dat niet voor iedereen makkelijk. Maar nu we ook hier weer resultaten halen zou niemand het meer anders willen.” Momenteel werkt Interface zelfs aan een tapijttegel die CO2 uit de lucht opvangt.”

Vertel je verhaal

In ruim 20 jaar tijd is een bedrijf dat de planeet schade toebracht, veranderd in een bedrijf dat vastberaden is om haar te verbeteren. Wat zijn de voorwaarden om die geweldige kanteling te kunnen maken? Van Arkel: “Om te beginnen moet je een glasheldere missie hebben en die heel goed uitleggen. Duidelijkheid is cruciaal. Mensen voelen zo ook de vrijheid om dingen te doen die passen binnen de bedrijfsstrategie. Als je de missie duidelijk communiceert en het verhaal ook buiten je eigen bedrijf vertelt, komen mensen zelfs van buiten naar je toe met oplossingen. Omdat ze weten waar je voor staat en waar je voor gaat.”

Vraag hulp

En dat leidt direct naar de tweede voorwaarde voor succes. “Zoek hulp, durf om hulp te vragen. Blijf niet binnen je eigen bedrijf en zelfs niet binnen je eigen keten naar de oplossing. Ga op zoek naar de unusual suspects. Zo kwamen wij erachter dat visnetten uit de commerciële visserij van hetzelfde materiaal gemaakt zijn als onze tapijttegels. Dat was een belangrijke ontdekking om ons product te kunnen recyclen.” En dit laatste inzicht leidde weer tot het Net-Works®-programma. Inwoners van arme vissersdorpen verzamelen afgedankte visnetten (die een bedreiging vormen voor het onderwaterleven) en verkopen ze aan een wereldwijde supply chain. Het resultaat: een schonere omgeving en de afgedankte, gevaarlijke visnetten krijgen een tweede leven als prachtige, duurzame tapijttegels.

Omarm duurzaamheid als bedrijfsstrategie

De derde voorwaarde voor succes is het loslaten van het ideé fixe dat duurzaamheid en succesvol ondernemen niet samengaan. “Dat moet je helemaal omdraaien. Ik denk dat alleen al het loslaten van die aanname enorm helpt. Natuurlijk, soms heb je niet ineens alle middelen om een grote stap te zetten, maar knip het dan ook in kleine stapje. Dan ga je in iedere geval de goede kant op.”

“Interface heeft aandeelhouders voor wie het bedrijfsresultaat natuurlijk belangrijk is. Maar die begrijpen onze missie heel goed en ze geloven er ook in. Bovendien konden wij per kwartaal gewoon laten zien wat we hadden bespaard door te verduurzamen. En dat geld konden we weer investeren in verdere verduurzaming. Geloof me, duurzaamheid is de slimste bedrijfsstrategie die er is. Goed voor je kostenbesparing, goed voor je reputatie, als je alle stakeholders hierin meeneemt. Ik zou eerder de vraag stellen: als je als bedrijf niet bijdraagt aan het oplossen van sociale of duurzame issues, wat is dan eigenlijk je bestaansrecht?”

  

Delen:

Meer smart buildings

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

maandag 29 april

Een slim gebouw laat werkcomfort hand in hand gaan met energiebesparing. In dit artikel vertelt SWP-expert Sander ten Hoedt, ...

Lees meer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

dinsdag 23 april

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van ...

Lees meer

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

vrijdag 20 oktober

Tijdens de Round Table bij CSU in Utrecht spraken diverse experts over Smart Buildings. Diane van Dijk, commercieel directeur ...

Lees meer

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

woensdag 26 juli

De mogelijkheden van AI zijn eindeloos, ook in de kantooromgeving. Wat kunnen we in de toekomst verwachten van AI en hoe ...

Lees meer

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van werk

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van ...

donderdag 1 september

Planon organiseert op donderdag 15 september een webinar over de inrichting van een mensgericht kantoor met slimme werkplektools. ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 25 augustus

Cisco, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, ziet enorme kansen om gebouwen duurzamer te maken door slimme technologie, ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 8

Van sensor tot inzicht – deel 8

donderdag 18 augustus

In het achtste deel van deze blogserie bespreekt Carlo Van Der Steen van Spacewell hoe sensorgegevens de ...

Lees meer

Drie reputatieprijzen voor Signify

Drie reputatieprijzen voor Signify

woensdag 27 juli

Het online platform MT/Sprout onderzoekt jaarlijks de reputatie van Nederlandse bedrijven. Signify scoorde daarbij dit jaar ...

Lees meer

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 juni

Met data en de natuur kan worden voldaan aan de behoefte aan een slimme en gezonde werkplek en de noodzaak om te verduurzamen. ...

Lees meer

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 9 juni

Business resilience, employee engagement en duurzaamheid. Dat zijn de drie onderwerpen waarmee Planon, de nieuwe partner ...

Lees meer

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke en gezonde werkplek?

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke ...

maandag 30 mei

Hoe kun je met smart technologie het binnenklimaat van een kantoor optimaliseren? Dat is te lezen in een Engelstalige whitepaper ...

Lees meer

User first, technology second

User first, technology second

dinsdag 24 mei

De gebruiker voorop en de technologie op de tweede plaats. Dat was de centrale boodschap van Aakash Ravi tijdens een SWP ...

Lees meer

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

donderdag 21 april

Smart WorkPlace partner Ysmart realiseerde op basisschool Sint Martinus in Venlo een dynamisch lichtsysteem. In ‘Henk ...

Lees meer

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 11 april

Gebouwen moeten presteren zoals verwacht. Duurzaam, comfortabel en kostenefficiënt. Dat zegt Wilfred van der Plas van ...

Lees meer

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

vrijdag 1 april

Spacewells op workflow gebaseerde software Axxerion en haar Cobundu IoT-platform voor slimme gebouwen worden één ...

Lees meer

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart workplace

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart ...

vrijdag 25 maart

WPX-partner Ysmart presenteert tijdens de WorkPlace Xperience de ultieme smart workplace. Dat gebeurt door de Cubes van ...

Lees meer

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

woensdag 23 maart

Onderzoeksbureau Verdantix erkent in de derde uitgave van het FMIS-benchmarkrapport ‘Green Quadrant’ Smart WorkPlace ...

Lees meer

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 15 maart

ABB, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, biedt een breed scala aan mogelijkheden om de volledige controle te hebben over ...

Lees meer

Terug naar boven