Heeft een werkgever iets te zeggen over het gedrag van een werknemer op sociale media?
"De belangrijkste misvatting is dat werknemers denken dat ze alles kunnen plaatsen en dat een werkgever zich daar niet mee mag bemoeien, omdat het een privékwestie is." Dat zegt Pascal Besselink, advocaat arbeidsrecht bij DAS.
Een docent van Hogeschool Windesheim krijgt kritiek vanwege berichten op sociale media over het coronavirus. De school laat dat gaan. Mag je je als werkgever bemoeien met wat je personeel op sociale media doet?
Er kan een link worden gelegd tussen de werknemer die een omstreden bericht plaatst en diens werkgever. ,,Dat kan negatieve consequenties hebben voor die werkgever”, zegt Besselink. Het bedrijf kan vragen of klachten krijgen van andere medewerkers of klanten. ,,Dan kan een werkgever belang hebben om te zeggen: dit gaat te ver, dit moet stoppen.” Kortom: een werkgever heeft er niks over te zeggen, tenzij het de werkverhouding of het bedrijf schaadt.
Kun je als werknemer in een bepaalde functie meer maken op sociale media dan een collega?
Dat is per geval verschillend, zegt Besselink. ,,Het kan zijn dat een werknemer bij hetzelfde bedrijf wél met een bepaald bericht op sociale media wegkomt, omdat hij een functie heeft die niet meteen gelinkt wordt aan het bedrijf. Bijvoorbeeld een productiemedewerker die wat meer op de achtergrond werkt en geen contact heeft met klanten of relaties van de werkgever.”
Bij een salesmanager die hetzelfde plaatst, kan dat weer anders zijn. ,,Die vertegenwoordigt het bedrijf bij belangrijke klanten, dat kan sneller de werkverhouding raken. Als je als docent dagelijks voor een groep scholieren staat, is dat anders dan dat je op dezelfde school conciërge bent.”
Mag een werkgever eisen dat je een bericht van sociale media verwijdert?
Als een bericht een bedrijf schade toebrengt, bijvoorbeeld omdat klanten klagen of zelfs weglopen, kan dat volgens Besselink tot verregaande maatregelen leiden. ,,Dan valt het niet uit te sluiten dat de werkgever zegt dat diegene hiermee moet stoppen of een bericht moet verwijderen vanwege de negatieve gevolgen.”
Kan je gedrag op sociale media uiteindelijk zorgen voor ontslag?
Ja, in het uiterste geval kan dat. Volgens Besselink moet een werkgever de negatieve gevolgen van het socialemediagedrag dan wel goed onderbouwen. ,,Bijvoorbeeld met berichten van verontruste klanten. Of van leerlingen, ouders en mededocenten”, doelt hij op de Windesheim-zaak. ,,Als de werknemer z’n kont tegen de krib gooit en doorgaat met hetzelfde gedrag, dan is het niet uit te sluiten dat dat de werknemer zijn baan kost.”
‘Dit is echt van alle tijden’
Er zijn verschillende voorbeelden van conflicten tussen werkgevers en werknemers over social media. ,,Dit is echt van alle tijden", zegt Besselink. Eerder dit jaar verloor een zorgmedewerker uit Nijmegen haar baan, omdat ze ernstige kritiek op het coronabeleid en vaccinaties uitte via LinkedIn.
,,Of de post op social media van een werknemer die zich had ziekgemeld en met haar moeder aan het winkelen was en iemand die een concert bezocht, terwijl hij zich met rugklachten had afgemeld. Of een werknemer die zich in hele scherpe bewoordingen negatief uitliet over zijn werkgever en dacht dat dat bericht zich beperkte tot zijn Facebookvrienden, maar die toch bij zijn werkgever terechtkwam. Die zijn toen uit elkaar gegaan.”
Bron: Algemeen Dagblad
Basiscursus WorkPlace Management: “Naar een ecosysteem ...
zaterdag 25 november
Eindelijk was het zo ver: de eerste dag van de basiscursus WorkPlace Management. Op een treffende locatie: het Koning Willem ...
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...