Hernieuwd leer- en werkplekconcept voor Corderius College
Een optimale werk- en leeromgeving met keuzes uit diverse plekken om samen te werken of te overleggen. Dát is het resultaat van een nieuw leer- en werkplekconcept op basis van activiteitgericht werken bij het Corderius College in Amersfoort.
Om het vernieuwde concept tot wasdom te laten komen, ging Limoonworks aan de slag met de opdracht, als huisvestingsadviseur en procesbegeleider. Bijzonder is dat de projectgroep verschillende bloedgroepen had, waaronder de opdrachtgever (Conrector Bedrijfsvoering), facilitair manager, HR-adviseur en communicatieadviseur.
Activiteit gerelateerde werkplekken
“Wij begeleidden deze projectgroep”, geeft Senior Huisvestingsadviseur Elselien Winters van Limoonworks aan. “Een van de belangrijkste doelen was het oplossen van het structurele tekort aan leslokalen. Daarnaast was een wens om meer activiteit gerelateerde werkplekken en overlegruimtes te realiseren en wilden we de logistieke stroming van de hoeveelheid leerlingen verbeteren. Met name in de pauzes en leswisselingen, zodat er minder druk lag op verkeers- en verblijfruimtes.”
Kracht van samenwerking
Fase 1 werd in gang gezet om deze ambities en doelen succesvol in te vullen. Dit zorgde voor onder andere een vernieuwde personeelsruimte, verhuizing én upgrade van de mediatheek. Maar ook voor de herindeling en -inrichting van diverse werk- en spreekruimtes en een aantal extra leslokalen. Een goede interne en externe samenwerking was hiervoor onontbeerlijk: “Extern werkten we samen met Hoogevest Architecten voor het bouwkundig ontwerp en tekenwerk, met Projectum voor interieurontwerp en de realisatie van de interieurbouw en inrichting”, illustreert Huisvestingsadviseur en Projectleider Heidi Flokstra van Limoonworks. “En met aannemer Karbouw werd gewerkt aan de realisatie van de bouwkundige werkzaamheden.”
Klankbordgroep
Om impact te maken voor gebruikers, werden medewerkers van de school en de leerlingenraad in de vorm van een klankbordgroep betrokken. Het belang hiervan wordt door Winters aangeduid: “Hierdoor konden we zaken aanpakken die er echt toe doen voor de gebruikers. Zo bereiken we een optimale leeromgeving, meer plekken om naast de lesuren te kunnen leren of werken. En een beter bereikbare mediatheek, die ook nog eens mooi is ingericht. Daarnaast zijn er meer keuzes uit verschillende plekken om te kunnen samenwerken en overleggen.”
Vanzelfsprekend waren er uitdagingen. Young Professional Isabelle van de Ven van Limoonworks vertelt hierover: "Omdat uitbreiding van beschikbare oppervlakte niet tot de mogelijkheden behoorde, keken we zorgvuldig naar hergebruik van bestaande ruimtes en hoe we deze efficiënter en multifunctioneler konden inzetten."
Het resultaat
- Een nieuwe indeling van anker- en flexwerkplekken zorgt voor een betere samenwerking tussen medewerkers;
- Een vernieuwde mediatheek die centraler ligt en aantrekkelijker is om te bezoeken, door meer licht, ruimte en een moderne inrichting.
- Een vernieuwde personeelsruimte die ook fungeert als werkcafé en aantrekkelijk is gemaakt om gedurende de hele dag door te gebruiken voor ontspanning, maar ook voor werken en of overleggen.
- Extra klaslokalen die de roosterdruk van de school verlagen
- Extra aanland werkplekken voor personeel
- Meerdere spreekruimtes
De uitdagingen
- Budget. Alles wat naar huisvesting gaat kan niet naar onderwijs gaan.
- Het gebouw en terrein, monumentaal (bepaalde aanpassingen zijn niet mogelijk) en door uitbreidingen en verbouwingen in het verleden is uitbreiding van oppervlakte niet mogelijk.
- Planning. De lessen moeten gewoon door blijven gaan tijdens bouwwerkzaamheden.
- De gebruikers. Verschillende mensen, verschillende wensen. Niet alle gebruikers waren blij met de oplossingen. Maar door ze stap voor stap mee te nemen in het proces is er draagvlak gecreëerd en zijn de gebruikers goed geïnformeerd waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt.