Het hogere doel als leidraad van organisatie

Het hogere doel als leidraad van organisatie

Kan een bedrijf werken met een organisatiemodel zoals een community of purpose? Oftewel: gelijkgestemden werkend aan hetzelfde, hogere doel zonder dat direct geld tegenover staat. 

Volgens Peter Staal van Bind is zo'n community of purpose voor bedrijven goed werkbaar. Want, zo stelt hij in een blog op de website van Bind, de nieuwe generatie werkenden zoekt veel meer naar vervulling in werk in plaats van status of geld. Hun dienstbetrekkingen duren steeds minder lang. Dat zorgt ervoor dat organisaties zich anders moeten gaan structureren.

Intrinsieke motivatie

In een community of purpose komen deelnemers bij elkaar om aan eenzelfde doel te werken. Ze doen dit vanuit intrinsieke motivatie en zonder dat er geld tegenover staat. Voor hen is het interessant om deel te nemen, omdat ze invloed kunnen uitoefenen op het eindresultaat, ze er nieuwe mensen door leren kennen en het doel voor hen intrinsiek waardevol genoeg is om vrijwillig tijd in te investeren.

Unieke competenties

Deelnemers brengen allemaal hun eigen unieke competenties mee, die ze op hun eigen manier inzetten voor het achterliggende doel. Als geheel is een community of purpose erg duurzaam. Op deze manier bestaat Wikipedia bijvoorbeeld al jaren. De individuele deelnemers in de community zullen sneller doorstromen. Eenmaal actief betekent niet dat je dat tot in de lengte van jaren hoeft te blijven. Een community wisselt sterk van samenstelling.

Hogere doel dienen

De rollen en taken in deze organisatie van de toekomst zijn minder rigide. Vanuit aanwezige competenties en je eigen behoeften kun je bijvoorbeeld het ene moment bezig met een projectvoorstel en ben je het volgende moment een netwerkborrel aan het organiseren. Zolang het hogere doel maar wordt gediend.

De enige manier waarop dat lukt is als het doel in co-creatie tot stand komt. Alleen dan zal het breed worden gedragen. Het is een verandertraject dat samen met medewerkers tot stand moet komen. Dus bottom-up.

Lees hier de gehele blog.

Bron: Bind

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven