Optimaliseren van de leeromgeving

4 min

 

Optimaliseren van de leeromgeving

Hoe kun je met inrichting en ontwerp van een schoolgebouw de leeromgeving optimaliseren? Daarover schreef Etienne Trum, key account manager Education van Smart WorkPlace partner Tarkett, een blog.

De inrichting en het ontwerp van een schoolgebouw kunnen grote invloed hebben op een groot aantal factoren als schoolprestaties, concentratie en humeur. Een goed ontworpen gebouw, dat voldoet aan de wensen en eisen van de eindgebruikers, zorgt voor een prettige leer- en werkomgeving, waarin leerlingen en personeel zich maximaal kunnen ontwikkelen.

Helaas is het zo dat lang niet alle scholen voldoen aan de verwachtingen die de gebruikers hebben. Volgens de Bouwagenda voldoet een groot deel van de schoolgebouwen zowel op bouw- als onderwijs technisch vlak niet aan de eisen. Een substantieel deel van de basisscholen is niet duurzaam én slecht geventileerd. Om ervoor te zorgen dat leerlingen zich kunnen ontwikkelen in een prettige, gezonde en duurzame omgeving is het dus cruciaal dat schoolgebouwen voldoen aan de hoge standaard die tegenwoordig gesteld wordt.

De fysieke leeromgeving heeft invloed op prestaties

Scholen, en in het bijzonder die in het voortgezet onderwijs, dienen in steeds grotere mate als ontmoetingsplek. Grauwe gebouwen met afgesloten ruimtes waarin leerlingen in een bus opstelling luisteren naar een docent zijn niet meer van deze tijd, zo stelt Winfried van Zeeland, architect bij Van Den Berg Groep/Zapp. Omdat uit onderzoek is gebleken dat fysieke leeromgevingen prestaties van zowel leerling als docent aantoonbaar kunnen verbeteren, is het belangrijk dat deze omgevingen ook voldoen aan de eisen en wensen van de gebruikers.

Om hiervoor te zorgen, heeft de Van Den Berg Groep de handen ineen geslagen met Zapp Architecten in het initiatief ‘Open De School’. Doel is om, samen met eindgebruikers, de fysieke schoolomgeving van de toekomst te ontwikkelen en onderzoek te doen naar de wijze waarop de leeromgeving aangepast kan worden aan veranderende behoeftes van gebruikers.

Betrekken van personeel en studenten

Van Zeeland ziet dat de laatste jaren steeds vaker leerlingen en docenten betrokken worden bij het ontwerpen van de fysieke leeromgeving: “Vaak werden leerlingen en leraren niet gevraagd om mee te denken tijdens het ontwikkelen van het schoolgebouw. Schoolbesturen zagen studenten als passanten, die slechts enkele jaren aanwezig waren op een schoolterrein. De laatste jaren is hier echter een omslag in gekomen, waarbij we met Open De School in gesprek willen gaan met docenten, om hun visie op hun werkomgeving te kunnen vertalen naar de werkelijkheid.”

School als huiskamer en ontmoetingsplek

Omdat ideeën van docenten, schoolbesturen en leerlingen nogal uit elkaar kunnen liggen, is het een flinke uitdaging om een omgeving te ontwikkelen die prettig is voor alle partijen. Een trend die Van Zeeland ziet is het idee van de school als ontmoetingsplek en het verlangen naar een huiselijke uitstraling: “Dit is een trend die we al een tijd zien en die zich verder zal blijven door ontwikkelen. Zeker in het voortgezet onderwijs dienen scholen als ontmoetingsplek en dit sociale karakter zorgt ervoor dat gebruikers steeds meer behoefte hebben aan een huiselijke omgeving waarin er ruimte is voor persoonlijke aandacht.”

Als voorbeeld noemt hij de ‘Pubschool’. Leerlingen werden 20 opties gegeven van mogelijke inrichtingen van hun school, waarbij de uitstraling van een ouderwetse Engelse pub als favoriet naar voren kwam. “De huiselijke sfeer waarbij leerlingen in een open ruimte zitten, met de mogelijkheid om af te zonderen voor instructies van leerkrachten en informeel leren, sprak de leerlingen enorm aan. De intieme sfeer zorgt ervoor dat gebruikers zich prettig voelen, wat prestaties en concentratie ten goede komt.”

Kleur speelt een specifieke rol in het leerproces

Naast de uitstraling en vormgeving van de leeromgeving, speelt ook de keuze van kleuren een grote rol bij de ontwikkeling en welzijn van kinderen en jong volwassenen. Onderzoek van Tarkett laat zien dat kleur een uitzonderlijk effect heeft op leervaardigheden. Als kinderen zich bevinden in een ruimte met kleuren die ze mooi vinden, verbetert het geheugen met 55 tot 78 procent, zo blijkt uit onderzoek van Ian Cockerill (e.a.) van de universiteit van Birmingham.

Daarnaast heeft kleurkeuze effect op de ontwikkeling van motorische vaardigheden en persoonlijkheden en kunnen bepaalde kleuren bijdragen aan verhoogde concentratie en het ondersteunen van het leerproces.

Optimaliseren van de leeromgeving

Op naar een duurzame leeromgeving

Winfried van Zeeland ziet daarnaast ook dat de juiste keuze van vloerbekleding bijdraagt aan een optimale leeromgeving: “Steeds vaker zien we dat er vraag is naar zachte vloerbekleding. Waar je vroeger voornamelijk linoleum zag in schoolgebouwen, daar zien we nu een stijgende interesse in bijvoorbeeld tapijt. Een goed voorbeeld van een geschikt tapijt in scholen is de DESSO AirMaster©, dat bijdraagt aan functionaliteit, design, gezondheid en duurzaamheid. Dit Cradle to Cradle©-gecertificeerde product, maakt het mogelijk op een meer effectieve manier fijnstof te filteren dan welke andere vloeroplossing dan ook.”

Duurzaamheid is sowieso een belangrijk onderdeel van de (her)inrichting van schoolgebouwen. Nadruk ligt hierbij op het verduurzamen van bestaande gebouwen, zodat voldaan wordt aan de eisen op het gebied van energiezuinigheid en welzijn van de gebruikers. Niet alleen omdat een duurzaam schoolgebouw kostenverlagend werkt, maar ook zeker omdat een gebouw bijdraagt aan de ontwikkeling van studenten en personeel, prestaties kan verbeteren en zorg draagt voor een optimale leeromgeving waarin elke gebruiker zich prettig en veilig kan voelen.

Delen:

Meer onderwijs

Leer alles over akoestiek

Leer alles over akoestiek

dinsdag 3 september

Akoestiek is een elementair aspect bij het creëren van een gezonde, comfortabele en productieve werkplek. Leer tijdens ...

Lees meer

Samen duurzaam en sociaal innoveren

Samen duurzaam en sociaal innoveren

vrijdag 14 juni

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) wil nieuwe connecties bevorderen in onderzoek, onderwijs en maatschappelijke invloed. ...

Lees meer

Wat zijn 'Managers van Morgen'?

Wat zijn 'Managers van Morgen'?

woensdag 30 augustus

'Managers van Morgen' vullen managementrollen (lijn-, project- en programmamanagement) in de werkomgeving in bij maatschappelijke ...

Lees meer

De uitdagingen van een nieuw huisvestingsplan

De uitdagingen van een nieuw huisvestingsplan

dinsdag 11 juli

Ptg advies en ROC Nijmegen hebben een nieuw strategisch huisvestingsplan gemaakt. Elke Oegema bespreekt haar visie op het ...

Lees meer

Flexibele en toekomstbestendige nieuwbouw

Flexibele en toekomstbestendige nieuwbouw

woensdag 19 april

In verband met wisselende leerlingenaantallen op het Charlemagne College Eijkhagen wordt er bij de nieuwbouw rekening ...

Lees meer

<span>Round Table en webinar over ‘Digitaal toetsen op de campus’</span>

Round Table en webinar over ‘Digitaal toetsen op de campus’

dinsdag 17 januari

Op 6 maart 2023 organiseren ptg advies en Smart WorkPlace een interactieve en hybride Round Table over digitaal toetsen ...

Lees meer

Young Group nieuwe partner Smart WorkPlace

Young Group nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 14 juli

‘Organisaties ondersteunen met de coördinatie en uitvoering van het facilitair en huisvesting management door ...

Lees meer

Aftermovie Campus Day 2022

Aftermovie Campus Day 2022

donderdag 7 juli

Uitdagingen als de groei in aantal studenten en onderzoek, de onzekerheden en hoe zou een universiteit en campus er nu en ...

Lees meer

Radboud Universiteit en Universiteit Maastricht als academische tandem

Radboud Universiteit en Universiteit Maastricht als academische ...

maandag 27 juni

De Radboud Universiteit in Nijmegen en de Universiteit Maastricht sloten een overeenkomst voor onderwijs en onderzoek. Daarmee ...

Lees meer

Scenarioplanning draagt bij aan beleid campusontwikkeling

Scenarioplanning draagt bij aan beleid campusontwikkeling

vrijdag 24 juni

Scenarioplanning kan bijdragen aan het formuleren van beleid voor een toekomstbestendige campus. Hoe? Dat leggen Pity Jongens ...

Lees meer

Campus als uniek ecosysteem voor kennis en innovatie

Campus als uniek ecosysteem voor kennis en innovatie

dinsdag 21 juni

De campus is een uniek ecosysteem voor kennis en innovatie, waar ruimte is voor groen, waterberging, biodiversiteit en rust. ...

Lees meer

De meerwaarde van de campus en het vormgeven van de hybride campus

De meerwaarde van de campus en het vormgeven van de hybride campus

donderdag 16 juni

De meerwaarde van de campus is tijdens en na COVID heel duidelijk geworden. Dat stellen Monique Arkesteijn (links) ...

Lees meer

Voorwaarden voor een succesvolle ‘area of innovation’

Voorwaarden voor een succesvolle ‘area of innovation’

dinsdag 14 juni

Als Nederland hebben we allemaal belang bij goed functionerende science parken, campussen & innovatie districten. Maar ...

Lees meer

Vijf trends in de onderwijswerkomgeving van de toekomst

Vijf trends in de onderwijswerkomgeving van de toekomst

dinsdag 7 juni

Hoe ziet de werkomgeving van de toekomst eruit en wat merken eindgebruikers zoals docenten en studenten daarvan? Smart WorkPlace ...

Lees meer

<span>University 4.0: de campus van de toekomst</span>

University 4.0: de campus van de toekomst

woensdag 25 mei

Hoe ziet de campus van de toekomst eruit? Walter Baets vertelt erover tijdens Campus Day op 28 juni in Delft. 

Lees meer

STAP subsidie van €1000,- per persoon voor professionele ontwikkeling

STAP subsidie van €1000,- per persoon voor professionele ...

woensdag 2 maart

Vanaf 1 maart heeft dankzij de STAP subsidie bijna iedereen in Nederland recht op een scholingsvoucher van maximaal €1000,-. ...

Lees meer

Ben jij bij de opleiding workplace management in 6 dagdelen van 10 maart?

Ben jij bij de opleiding workplace management in 6 dagdelen van ...

donderdag 24 februari

Op 10 maart start de derde editie van de opleiding workplace management in 6 dagdelen. De inschrijving loopt hard, ...

Lees meer

Campus TU Delft in 2030 CO2-neutraal

Campus TU Delft in 2030 CO2-neutraal

woensdag 9 februari

In 2030 moeten alle activiteiten op en vanaf de Campus TU Delft CO2-neutraal, circulair en klimaatadaptief zijn. De vorderingen ...

Lees meer

Vier Rotterdamse onderwijsinstellingen willen cultuurcampus in Rotterdam-Zuid

Vier Rotterdamse onderwijsinstellingen willen cultuurcampus in ...

donderdag 3 februari

Vier Rotterdamse onderwijsinstellingen hebben een intentieverklaring getekend om op het Charloisse Hoofd aan de Maashaven ...

Lees meer

<span>Benut nu je opleidingsbudget van 2021 en start in januari met de opleiding workplace management in 6 dagen!</span>

Benut nu je opleidingsbudget van 2021 en start in januari met ...

dinsdag 26 oktober

Het ontwikkelen en aantrekken van talent is één van de speerpunten van management en HR afdelingen. Maar hoe ...

Lees meer

Terug naar boven