Hoe optimaliseer je bezetting en benutting van onderwijsruimtes?

 

Hoe optimaliseer je bezetting en benutting van onderwijsruimtes?

Het optimaliseren van bezetting en benutting van onderwijsruimtes is een van de grootste uitdagingen voor het hoger onderwijs. Dat bleek tijdens een College Tour van Smart WorkPlace partner Measuremen.

Tijdens de College Tour op 18 november deelden Willemijn Maes (Universiteit Utrecht), Christiaan Wesselius (De Haagse Hogeschool), René Hagels (Radboud Universiteit), en Raimond Hutten (Hogeschool Windesheim) hun ervaringen tijdens de coronacrisis met elkaar en met een groot publiek. Justin Timmer van Measuremen blikt terug en kijkt vooruit.

De panelleden gaven aan dat aansluiten met onderwijsruimtes bij het onderwijs momenteel een grote uitdaging is. Er verandert veel qua onderwijsvormen en bovendien hebben ze te maken met restricties, waar ze zich noodgedwongen zo flexibel mogelijk moeten opstellen. Ze schetsen verschillende dilemma’s:

  • Hoe moeten ruimtes worden opgevuld, wanneer de capaciteit is teruggebracht naar 30 procent?
  • Voor een deel van de opleidingen, zoals bij praktijkonderwijs, is fysieke aanwezigheid voorwaardelijk.
  • De prioritering van eerstejaars studenten (Bachelor en Master) voor wie community-vorming erg belangrijk is.
  • Hoe vindt toetsing plaats, waarbij fysieke aanwezigheid ook een belangrijk onderdeel is.

Christiaan Wesselius van de Haagse Hogeschool merkte dat ze in het begin van de lockdown wat terughoudend waren wat betreft het faciliteren van fysiek onderwijs maar merkt nu toch dat fysiek onderwijs wel heel erg gewaardeerd wordt door studenten en docenten. René Hagels vertelde dat bij de Radboud Universiteit zelfs extra theaterzalen worden gehuurd om aan de behoefte aan fysiek onderwijs te voldoen. De conclusie na afloop van de College Tour was dat maximale bezetting halen binnen de kaders voor veel onderwijsinstellingen nu erg belangrijk is. Maar hoe realiseer je dit?

Daarbij zijn er verschillende uitdagingen:

  • In sommige faculteiten is de behoefte een stuk groter dan in andere faculteiten. Daardoor  moeten studenten efficiënt over de beschikbare locaties verspreid worden om bezetting te optimaliseren.
  • Onderwijsinstellingen hebben veel te maken met ‘no shows’, gevallen waar een ruimte wordt gereserveerd maar deze niet wordt bezet. Dit gaat ten koste van het efficiënt bezetten van de ruimtes.
  • Daarnaast komt het ook voor dat ruimtes gebruikt worden die niet gereserveerd zijn. Bij een van de klanten van Measuremen zorgde dit type van bezetting, bij één locatie, voor meer dan 50 procent van de daadwerkelijke bezetting.

UIt het bovenstaande blijkt dat de reserveringsgegevens vaak erg ver afliggen van het daadwerkelijke gebruik. Er zijn blijkbaar culturele verschillen tussen de locaties wat betreft het reserveren van ruimtes. Als we gaan kijken naar de activiteitenanalyse, zien we dat studenten die in de ruimtes zitten die ze niet gereserveerd hebben, hier voornamelijk zelfstudie uitvoeren. Blijkbaar gaan studenten naar de faculteit om hier te studeren en zien ze wel waar/of er een ruimte vrij is. Eén studerende student in een overlegruimte is natuurlijk suboptimaal efficiënt gebruik van ruimte maar het laat wel zien dat er blijkbaar wel behoefte is aan studieplekken.

Het feit dat reserveringsdata erg kunnen afwijken van de daadwerkelijke bezetting heeft in beide gevallen nadelige gevolgen:

  • Als de data te laag zijn gaat het ten koste gaat van efficiënt gebruik.
  • Als de data te hoog zijn, worden de restricties overtreden.

Het onderzoeken van de daadwerkelijke bezetting geeft een eerste inzicht in wat de gepaste vervolgstappen zijn per locatie:

  • Studenten kunnen aan de hand van deze data gewezen worden op het foutief gebruik van de ruimtes middels mails of het fysiek langs de ruimtes gaan.
  • Meer oplossingsgerichte acties liggen in het faciliteren van de momentane behoeftes. Zoals bijvoorbeeld het faciliteren van meer (en veilige) individuele studieplekken. 

Gezamenlijk zien we in ieder geval, dat studenten behoefte hebben aan fysieke interactie met studenten en docenten waarmee ze kunnen praten, discussiëren, en experimenteren. Waarbij zij ruimtes en materialen nodig hebben die dit zo optimaal mogelijk realiseren. Door de bezetting te optimaliseren kunnen we zoveel mogelijk studenten in hun studiebehoeften faciliteren.

Delen:

Meer onderwijs

Leer alles over akoestiek

Leer alles over akoestiek

dinsdag 3 september

Akoestiek is een elementair aspect bij het creëren van een gezonde, comfortabele en productieve werkplek. Leer tijdens ...

Lees meer

Samen duurzaam en sociaal innoveren

Samen duurzaam en sociaal innoveren

vrijdag 14 juni

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) wil nieuwe connecties bevorderen in onderzoek, onderwijs en maatschappelijke invloed. ...

Lees meer

Wat zijn 'Managers van Morgen'?

Wat zijn 'Managers van Morgen'?

woensdag 30 augustus

'Managers van Morgen' vullen managementrollen (lijn-, project- en programmamanagement) in de werkomgeving in bij maatschappelijke ...

Lees meer

De uitdagingen van een nieuw huisvestingsplan

De uitdagingen van een nieuw huisvestingsplan

dinsdag 11 juli

Ptg advies en ROC Nijmegen hebben een nieuw strategisch huisvestingsplan gemaakt. Elke Oegema bespreekt haar visie op het ...

Lees meer

Flexibele en toekomstbestendige nieuwbouw

Flexibele en toekomstbestendige nieuwbouw

woensdag 19 april

In verband met wisselende leerlingenaantallen op het Charlemagne College Eijkhagen wordt er bij de nieuwbouw rekening ...

Lees meer

<span>Round Table en webinar over ‘Digitaal toetsen op de campus’</span>

Round Table en webinar over ‘Digitaal toetsen op de campus’

dinsdag 17 januari

Op 6 maart 2023 organiseren ptg advies en Smart WorkPlace een interactieve en hybride Round Table over digitaal toetsen ...

Lees meer

Young Group nieuwe partner Smart WorkPlace

Young Group nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 14 juli

‘Organisaties ondersteunen met de coördinatie en uitvoering van het facilitair en huisvesting management door ...

Lees meer

Aftermovie Campus Day 2022

Aftermovie Campus Day 2022

donderdag 7 juli

Uitdagingen als de groei in aantal studenten en onderzoek, de onzekerheden en hoe zou een universiteit en campus er nu en ...

Lees meer

Radboud Universiteit en Universiteit Maastricht als academische tandem

Radboud Universiteit en Universiteit Maastricht als academische ...

maandag 27 juni

De Radboud Universiteit in Nijmegen en de Universiteit Maastricht sloten een overeenkomst voor onderwijs en onderzoek. Daarmee ...

Lees meer

Scenarioplanning draagt bij aan beleid campusontwikkeling

Scenarioplanning draagt bij aan beleid campusontwikkeling

vrijdag 24 juni

Scenarioplanning kan bijdragen aan het formuleren van beleid voor een toekomstbestendige campus. Hoe? Dat leggen Pity Jongens ...

Lees meer

Campus als uniek ecosysteem voor kennis en innovatie

Campus als uniek ecosysteem voor kennis en innovatie

dinsdag 21 juni

De campus is een uniek ecosysteem voor kennis en innovatie, waar ruimte is voor groen, waterberging, biodiversiteit en rust. ...

Lees meer

De meerwaarde van de campus en het vormgeven van de hybride campus

De meerwaarde van de campus en het vormgeven van de hybride campus

donderdag 16 juni

De meerwaarde van de campus is tijdens en na COVID heel duidelijk geworden. Dat stellen Monique Arkesteijn (links) ...

Lees meer

Voorwaarden voor een succesvolle ‘area of innovation’

Voorwaarden voor een succesvolle ‘area of innovation’

dinsdag 14 juni

Als Nederland hebben we allemaal belang bij goed functionerende science parken, campussen & innovatie districten. Maar ...

Lees meer

Vijf trends in de onderwijswerkomgeving van de toekomst

Vijf trends in de onderwijswerkomgeving van de toekomst

dinsdag 7 juni

Hoe ziet de werkomgeving van de toekomst eruit en wat merken eindgebruikers zoals docenten en studenten daarvan? Smart WorkPlace ...

Lees meer

<span>University 4.0: de campus van de toekomst</span>

University 4.0: de campus van de toekomst

woensdag 25 mei

Hoe ziet de campus van de toekomst eruit? Walter Baets vertelt erover tijdens Campus Day op 28 juni in Delft. 

Lees meer

STAP subsidie van €1000,- per persoon voor professionele ontwikkeling

STAP subsidie van €1000,- per persoon voor professionele ...

woensdag 2 maart

Vanaf 1 maart heeft dankzij de STAP subsidie bijna iedereen in Nederland recht op een scholingsvoucher van maximaal €1000,-. ...

Lees meer

Ben jij bij de opleiding workplace management in 6 dagdelen van 10 maart?

Ben jij bij de opleiding workplace management in 6 dagdelen van ...

donderdag 24 februari

Op 10 maart start de derde editie van de opleiding workplace management in 6 dagdelen. De inschrijving loopt hard, ...

Lees meer

Campus TU Delft in 2030 CO2-neutraal

Campus TU Delft in 2030 CO2-neutraal

woensdag 9 februari

In 2030 moeten alle activiteiten op en vanaf de Campus TU Delft CO2-neutraal, circulair en klimaatadaptief zijn. De vorderingen ...

Lees meer

Vier Rotterdamse onderwijsinstellingen willen cultuurcampus in Rotterdam-Zuid

Vier Rotterdamse onderwijsinstellingen willen cultuurcampus in ...

donderdag 3 februari

Vier Rotterdamse onderwijsinstellingen hebben een intentieverklaring getekend om op het Charloisse Hoofd aan de Maashaven ...

Lees meer

<span>Benut nu je opleidingsbudget van 2021 en start in januari met de opleiding workplace management in 6 dagen!</span>

Benut nu je opleidingsbudget van 2021 en start in januari met ...

dinsdag 26 oktober

Het ontwikkelen en aantrekken van talent is één van de speerpunten van management en HR afdelingen. Maar hoe ...

Lees meer

Terug naar boven