Hoe voorkom je een tekort aan sollicitaties?
Er is momenteel een 'war on talent' gaande, voor veel bedrijven betekent dit ook dat het lastig is om een positie te vullen met een goede kandidaat. Toch heeft de NS geen gebrek aan sollicitanten. Hoe kan dat?
Elfanie toe Laer, beschrijft in het FD vier succesvolle initiatieven om meer sollicitanten aan te trekken.
Werving en aandacht
Sinds vorige week rijden er wekelijks extra treinen in de nieuwe dienstregeling van de NS. Dat dit kan is een testament aan het nieuwe sollicitatiebeleid, gezien er in september vorig jaar soms nog kantoormedewerkers moesten meehelpen in de trein om het personeelstekort te bestrijden. De nieuwe stroom aan sollicitanten is behaald met een grote wervingscampagne vorig jaar, met onder andere een reclamefilm op Tv. Maar met een Tv-spotje alleen ben je er natuurlijk nog niet, het sollicitatieproces is versimpeld, je hebt geen diploma meer nodig maar er wordt nog wel getoetst of het vereiste mbo 3-niveau beheerst wordt. Ook de schriftelijke motivatie weegt minder zwaar in het nieuwe sollicitatieproces. "was er twijfel? Dan werd de sollicitant opgebeld, Mascha van der Heijden, directeur Leren & Recruitment.
Zij-instromers
Een ander voorbeeld is dat van Jeugdbescherming Amsterdam, waar structureel 25 vacatures open staan. Jeugdbescherming Amsterdam koos er voor het 'zij-instroomtraject' te verbeteren. "Eerder werden zij-instromers te snel in het diepe gegooid en daardoor stroomden zij relatief vaak weer uit. Een probleem want “gewone” kandidaten – mensen met ervaring en de juiste opleiding – zijn in deze sector nauwelijks te vinden.", zegt trajectbegeleider Miranda Koop.
Zij-instromers kunnen overal vandaan komen, van juristen tot docenten. Om de eerdergenoemde problemen te voorkomen is er ingezet op betere training en begeleiding. De neiuwe instromers volgen een tweejarig leer-werktraject en zijn daarna nog hooguit een jaar trainee. Koop: "De werkdruk is hoog, ja, maar we bieden gestructureerde begeleiding. Elke zij-instromer werkt onder een ervaren gezinsmanager en iedere drie maanden wordt gekeken hoe zijn of haar verantwoordelijkheid langzaam kan worden opgebouwd."
Benieuwd naar alle cases? Lees Elfanie's artikel hier.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...