5 inzichten voor succesvol hybride werken 

4 min

 

5 inzichten voor succesvol hybride werken 

Na ruim twee jaar hybride werken, kunnen veel organisaties niet meer zonder een hybride werkbeleid en thuiswerkvoorzieningen. Elke organisatie heeft baat bij goede hybride regelingen. Maar hoe zetten we dit op? Wouter Aarts van Ricoh Nederland vertelt er meer over.

Hoe vind je de juiste balans in hybride werken? Samen met je medewerkers. Iedereen heeft namelijk verschillende behoeften als het gaat om hybride werken. Hier zie je 5 inzichten om met je werknemers op één lijn te komen.

Ga met medewerkers in gesprek

Psycholoog Jan Machek van ArboNed beaamt de verschillende behoeften onder medewerkers: “Wat er nodig is voor een ideale werksituatie verschilt per persoon. Speel je hierop in, dan levert het jou en jouw medewerkers veel op.” Ga daarom in gesprek met iedere werknemer. Vraag hoe diegene meer werkplezier en minder werkstress kan ervaren. 

Laat medewerkers meebeslissen waar en wanneer ze werken

Juist nu is deze stap makkelijk om te zetten, door alle regelmogelijkheden die de voorgaande twee jaar met zich mee hebben gebracht. Volgens Jan Machek is dit een essentiële les van de afgelopen periode. “Iedereen heeft het thuiswerken ondervonden. Het heeft je veel gebracht of gekost. Het is onmisbaar om deze persoonlijke ervaring mee te nemen in de terugkeer naar kantoor.”

Blijf betrokken bij je medewerkers

Hybride werken is een continu proces. Tussendoor kan er stress ontstaan, zowel bij individuele medewerkers als bij teams. Het is belangrijk om deze signalen op tijd te herkennen en te bespreken. Op deze manier kun je ook het hybride werkbeleid regelmatig beoordelen en bijstellen waar nodig.

Zorg voor de juiste techniek en beveiliging

Medewerkers werken nóg prettiger met een goed ingerichte thuiswerkplek. Volgens de Werkgeversenquête 2022 stelt 75% van de ondervraagde werkgevers arbovoorzieningen beschikbaar. Onder arbovoorzieningen vallen bijvoorbeeld twee monitoren, een passende bureaustoel en een goede webcam.

Daarnaast zijn ICT-gerelateerde voorzieningen ook van belang, zoals up-to-date antivirussoftware en online vergadermogelijkheden via Zoom of Microsoft Teams. Volgens de Werkgeversenquête 2022 biedt 96% van de werkgevers passende ICT-voorzieningen, terwijl 76% van de werkgevers vindt dat de online vergadermogelijkheden verbeterd zijn in het afgelopen jaar.

Maak duidelijke afspraken

Bijvoorbeeld over het indelen van de eigen thuiswerkdagen, wanneer iedere medewerker wel en niet bereikbaar is en bij wie medewerkers terecht kunnen met vragen over hybride werken. Deze afspraken leg je zwart-op-wit vast in je hybride werkbeleid en thuiswerkvoorzieningen. Het is van belang dat deze in lijn zijn met de bedrijfsdoelen en de actuele RI&E volgens de ‘Checklist hybride werken’ van ArboNed.

Naast een hybride werkbeleid en thuiswerkvoorzieningen hebben organisaties een beleid rondom kantoorbezetting, volgens de Werkgeversenquête 2022. Dit beleid verschilt per werkgever:

  • 31% van de werkgevers maakt afspraken met werknemers over wanneer ze aanwezig zijn op kantoor.
  • 16% van de werkgevers maakt gebruik van een tool om de kantoorbezetting te managen.
  • 10% van de organisaties geeft aan dat ze een maximum aantal kantoordagen hanteren voor medewerkers.

Resultaat voor je organisatie

Volg je alle 5 inzichten, dan ben je goed op weg naar een juiste balans in hybride werken. Dit heeft meerdere positieve resultaten tot gevolg, met name:

  • Tevreden medewerkers, hogere productiviteit
    Heb je een goede balans in hybride werken, dan heb je ook een goede balans tussen energie en stress. Krijgen medewerkers meer energie dan stress van hun werk, dan zijn ze meer tevreden met hun baan en melden zich minder vaak ziek. Dit vergroot hun productiviteit.
  • Bedrijf aantrekkelijk houden voor (nieuwe) medewerkers
    Volgens een artikel van de Rijksoverheid brengt hybride werken ook een betere balans tussen werk en privé. Ook daarom blijven veel medewerkers (deels) thuis werken. Als je hybride werken een onderdeel van je organisatie maakt, laat je zien aan (toekomstige) medewerkers dat je veel vertrouwen in hen hebt. Dit bevordert het aantrekken van nieuw talent.

Met deze werkwijze breng je hybride werken in balans voor jouw organisatie. Toch is dit niet de enige manier. Er zijn veel handvaten om hybride werken te faciliteren binnen je organisatie. Welke handvaten passen het beste bij jouw organisatie? Neem contact met mij op. Als specialist in ICT en Samenwerken implementeren we samen de best passende strategie.

Lees het volledige bericht hier


Auteur: Wouter Aarts 

Delen:

Meer nieuws

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

vrijdag 7 februari

Op 15 & 16 april 2025 zetten we in de Van Nelle fabriek opnieuw stappen naar een gezonde en gelukkige werkomgeving tijdens ...

Lees meer

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

donderdag 6 februari

In dit digitale magazine duiken we in de wereld van duurzaamheid en leggen de verbinding met de mens en de werkplek. Een ...

Lees meer

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

woensdag 5 februari

Een hoge focus op duurzaamheid en innovatie, terwijl schoonmaakpersoneel met zorg werd overgenomen. Daarin was schoonmaakorganisatie ...

Lees meer

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

dinsdag 4 februari

Een optimale werk- en leeromgeving met keuzes uit diverse plekken om samen te werken of te overleggen. Dát is het ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Terug naar boven