Een beter klimaat begint op je werk!
Concrete handvatten bieden om op je werk bij te dragen aan de klimaatdoelen. Dat is het voornaamste doel van de klimaatfilm Beyond Zero, die op donderdag 11 november in première ging.
De première vond plaats in Theater Gooiland in Hilversum tijdens het twintigste Nationaal Sustainability Congres. Een grote groep CEO's, overheidsleiders en jongeren waren aanwezig op uitnodiging van klimaatpionier Maurits Groen en de Nederlandse tak van het programma 100 Months to Change NL. 100 Months to Change is de naam van de campagne en de community waarmee leiders en professionals wereldwijd worden uitgedaagd. Het is een transformatieprogramma dat bestaat uit het delen van inspirerende verhalen van pioniers en een actieprogramma dat acties faciliteert en impact meet. Initiatiefnemers van 100 Months to Change in Nederland zijn Folkert van der Molen, Maurits Groen, Yvette Watson, Wietse Walinga en Charlotte Extercatte.
Programma
Het programma bestond uit een première filmvertoning van de film Beyond Zero - het verhaal over UN Climate Action Award winner en Smart WorkPlace partner Interface en de introductie van de Nederlandse tak van het wereldwijde programma 100 Months to Change. Ook Nederlandse voorbeelden van klimaatpioniers stonden op het podium, zoals Kipster, Niebla en Dutch Climate Systems. De avond werd begeleid door klimaatpionier Maurits Groen en Harm Edens, presentator van onder meer de Nationale Klimaatquiz en BNR Duurzaam. De avond sluit af met een Call for Action die ter plekke door aanwezigen in een realtime data tool wordt ingevuld. Daarmee wordt duidelijk op welke manier leiders en andere aanwezigen een stap extra zullen bijdragen om de klimaatdoelen te halen.
Mede-initiatiefnemer van 100 Months to Change Charlotte Extercatte legt uit waarom aandacht voor de werkomgeving van belang is: “Er is veel aandacht voor wat je thuis kan doen om bij te dragen aan de strijd tegen klimaatverandering. We vergeten soms dat impact van hetgeen je beslist op je werk vaak vele malen groter is. Dat geldt voor CEO's maar ook voor marketeers, inkopers en ambtenaren. Echt iedereen kan een flink tandje bijzetten en bijdragen aan de klimaatdoelen van 2030. Als iedereen dat doet met de lessen uit de film, dan zijn de doelen haalbaar. Een beter klimaat begint - wat ons betreft - op je werk! Daarmee wordt concreet handen en voeten gegeven aan de grote ‘we gaan net zero’ uitspraken die we rond Glasgow veel horen. We streven naar om zo snel mogelijk 1 miljoen professionals en toekomstig professionals te bereiken met dit platform.”
Een van de gasten bij de première van Beyond Zero was Marcel van Rosmalen, directielid bij AT Osborne. Hij onderschrijft de oproep van Extercatte en geeft aan hoe zijn bedrijf concreet al invulling geeft aan de klimaatdoelen. “Onze certificering op niveau 5 van de CO2-prestatieladder is een mooi begin om als bedrijf én medewerkers over te gaan tot concrete acties”. Ook gaat hij in op de plannen van het bedrijf voor de toekomst: “Onze klanten meenemen in dit gedachtengoed en laten zien hoe dat ook zij in hun bouw-, infra- en mobiliteitsprojecten hun impact op verduurzaming kunnen concretiseren. Beyond Zero laat zien dat het kan en geeft positieve energie om het ook daadwerkelijk te doen”.
Over Beyond Zero
‘Beyond Zero’ is een documentairefilm over de Amerikaanse multinational Interface. Het biedt een ongekend ‘fly on the wall; inzicht in de onwaarschijnlijke en visionaire, moedige beslissing van oprichter en CEO Ray Anderson van de succesvolle (maar destijds nog vervuilende) beursgenoteerde vloerenfabrikant Interface om zijn bedrijf compleet te transformeren naar een bedrijf zonder negatieve impact. De film volgt zeer realistisch het avontuur dat hij en mensen om hem heen aandurfden en dat inmiddels heeft geleid tot een ‘beyond zero emission’ bedrijf.
FMXXL Facilitair Management maakt voor het tweede jaar op rij ...
maandag 27 november
FMXXL is voor de tweede keer op rij uitgeroepen tot een van de 927 snelst groeiende bedrijven van Nederland.
Ontdek het perspectief van de gast
zondag 26 november
Een succesvolle cateringdienstverlening valt of staat met tevreden gasten. Maar wat wil die gast nu precies? Hun perspectief ...