SaaS-platform iBASX van HEYDAY naar Measuremen
SmartWorkplace-partners HEYDAY en Measuremen gaan een nieuwe strategische samenwerking aan, waarbij het SaaS-platform iBASX van HEYDAY is verkocht aan workplace analytics-specialist Measuremen.
Veranderingen in de werkomgeving worden steeds vaker vormgegeven op basis van objectieve data. Gezien die ontwikkeling hebben SmartWorkplace-partners HEYDAY en Measuremen onlangs een nieuwe strategische samenwerking aangekondigd, waarbij het SaaS-platform iBASX van HEYDAY is verkocht aan workplace analytics-specialist Measuremen. Vincent le Noble, oprichter en CEO van Measuremen, en Roland van Herk, directeur Interim & Consultancy bij HEYDAY, lichten de rationale achter deze stap toe.
iBASX is een Software as a Service (SaaS)-oplossing en wordt door enkele tientallen organisaties in Nederland gebruikt voor het meten van werkplek- en ruimtebezetting, het reserveren van uiteenlopende faciliteiten, het melden van (ver)storingen en serviceverzoeken en het zoeken en vinden van collega's of contactinformatie in een flexwerkomgeving. Daarnaast bundelt iBASX informatie over facilitaire voorzieningen en (gebouw)installaties en genereert de tool managementinformatie.
iBASX is al sinds jaar en dag onderdeel van de portfolio van HEYDAY en in de loop van de tijd uitgebouwd tot een modulair systeem met unieke mogelijkheden. Tegelijkertijd begon de verdere ontwikkeling en de continue borging van de kwaliteit van iBASX steeds meer te vragen van de organisatie, zegt Roland van Herk. “In het kader van een strategische heroriëntatie hebben we besloten dat deze activiteiten niet langer pasten binnen onze dienstverleningsfocus en kernkwaliteiten. HEYDAY transformeert zich steeds meer naar regisseur en verbinder van data. Onze rol groeit daarmee verder richting onafhankelijke dataconsultant en minder naar softwareontwikkelaar. We zijn daarom op zoek gegaan naar een partner voor wie dat wél corebusiness is.”
Na enig zoeken kwam HEYDAY uit bij Measuremen als gedroomde kandidaat. Van Herk: “Hoewel we niet echt een zakelijke relatie hadden, kenden we Measuremen wel als objectief ‘workplace analytics’ bedrijf met als specialisatie het verzamelen van en rapporteren over data. Toen het eerste ijs eenmaal gebroken was, konden we snel tot zaken komen want iBASX bleek een prima aanvulling op het Measuremen-portfolio.”
Duidelijke knip
Vincent le Noble van Measuremen bevestigt dit. Hij zegt: “Workplace analytics eist een steeds belangrijkere plek op in het operationele werkveld van de Facilitair Manager, de Real Estate Manager en tegenwoordig ook de HR-manager. Dit soort professionals willen meer en meer op basis van actuele en betrouwbare data beslissingen nemen die aantoonbaar bijdragen aan de efficiency en continuïteit van de processen in de werkomgeving. Het daadwerkelijk verzamelen van die data is onze tak van sport, en een state-of-the-art tool als iBASX draagt daar absoluut aan bij.”
Professionals willen meer en meer op basis van actuele en betrouwbare data beslissingen nemen”
Vincent Le Noble
Volgens Van Herk en Le Noble komt er nu een duidelijke knip tussen het verzamelen en analyseren van data en het advies en implementeren van veranderingen in de werkomgeving. Van Herk: “Objectieve data is daarbij het vertrekpunt, de expertise op de juiste plek het doel.” Measuremen neemt overigens niet alleen de SAAS-oplossing over in eigen beheer, maar ook de HEYDAY-klanten die gebruik maken van iBASX. Le Noble: “Voor de gebruikers van iBASX verandert er niets, zij kunnen bij Measuremen op dezelfde dienstverlening blijven rekenen. Zowel de software als de tarieven en voorwaarden blijven gelijk, alleen contactpersoon verandert. Wel denk ik dat wij als Measuremen nog meer zullen gaan focussen op verdere innovatie en koppeling van iBASX met andere databronnen. De wensen en ideeën van de bestaande en nieuwe klanten zullen daarbij doorslaggevend zijn.”
Volgens Le Noble breidt Measuremen met iBASX niet alleen zijn customer base uit, maar maakt de organisatie direct een grote sprong in het permanent aanbieden van data over de werkomgeving. Le Noble: “De onderliggende software en sensoren sluiten naadloos aan bij onze bestaande sensorproposities. Daarnaast heeft iBASX een aantal aanvullende functionaliteiten die sterk bijdragen aan het gebruikersgemak en die specifieke wensen van kantoorgebruikers vervullen, zoals het reserveren van werkplekken en vergaderruimten en het vinden van collega’s.”
Persoonlijke welbevinden
Andersom biedt het Measuremen-portfolio ook tal van mogelijkheden voor nieuwe opdrachtgevers, zegt Le Noble. “Onze workplace analytics tool is uniek in de wereld, met data over meer dan 1,3 miljoen werkplekken in 43 landen. We bieden niet alleen inzichten met betrekking tot bezetting en benutting, maar ook activiteitenanalyses – van essentieel belang voor het mogelijk maken van activiteitgerelateerd werken en de nu opkomende hybride werkvormen. En last but not least brengen we het persoonlijk welbevinden en de prestatie van medewerkers in kaart. Kortom, er is een volledig spectrum aan dataverzamelingsmethoden ontstaan dat elke adviseur, consultant, beleidsmedewerker of workplace manager helpt om de juiste beslissingen te maken.”
We gaan doen wat we het liefste doen en waar we ook het beste in zijn”
Roland van Herk
Van Herk zegt bijzonder blij te zijn met de deal, aangezien iBASX in deze wijze onderdeel kan blijven van bestaande en toekomstige IFM-contracten binnen HEYDAY. “Wij kunnen ons nu volledige focussen op de interpretatie van facilitaire data en het omzetten daarvan naar relevante inzichten en adviezen ten aanzien van passende huisvesting en werkplekomgevingen. Dat is wat we het liefste doen en waar we ook het beste in zijn. Voor Measuremen geldt hetzelfde. Dus deze stap versterkt ons beide in de markt en daar profiteren onze klanten van.”
FMXXL Facilitair Management maakt voor het tweede jaar op rij ...
maandag 27 november
FMXXL is voor de tweede keer op rij uitgeroepen tot een van de 927 snelst groeiende bedrijven van Nederland.
Ontdek het perspectief van de gast
zondag 26 november
Een succesvolle cateringdienstverlening valt of staat met tevreden gasten. Maar wat wil die gast nu precies? Hun perspectief ...