De medewerker centraal in de werkomgeving van de toekomst
Hoe maak je een werkomgeving waar medewerkers tevreden mee zijn? Hoe zorg je dat de werkomgeving écht past bij de medewerkers en je organisatie? Hoe succesvol is activiteit gerelateerd werken?
Deze vragen hielden ons bezig en brachten ons bij het 'Onderzoek naar de invloed van cultuur en persoonlijkheid voor het succes van de werkomgeving'.
De laatste twee á drie decennia is onder het mom van ‘Het Nieuwe Werken’ menig kantoor verbouwd van een traditionele werkomgeving, meestal cellenkantoor, naar een activiteit gerelateerde werkomgeving. Het evangelie van HNW werd overal uitgedragen. Twynstra Gudde heeft daar ook een steentje aan bijgedragen. In het begin van de jaren ’90 stonden wij samen met Veldhoen aan de wieg van dit gedachtengoed in Nederland.
Activiteit gerelateerd werken
Men moest ‘flexibel’ gaan werken en afscheid nemen van de vaste werkplek of eigen kamer. Dit werd lang niet altijd in dank afgenomen door de medewerkers. In een activiteit-gerelateerde werkomgeving kiezen medewerkers, afhankelijk van de werkactiviteit die ze uitvoeren, een passende faciliteit, bijvoorbeeld een concentratieruimte, een open werkplek of een werkkamer. De aanstaande verandering behelst meer dan alleen een nieuwe werkplek (Bricks), het betrof ook nieuw gedrag (Behaviour) en nieuwe ICT middelen (Bytes). Een verandering die lang niet altijd vlekkeloos verloopt.
Het nieuwe werken
Het concept is dan ook in de afgelopen jaren even zo vaak verguisd als geprezen. De gepretendeerde voor-delen zoals meer interactie, efficiency en productiviteit worden veelal niet behaald. Dat we er vierkante meters mee kunnen besparen hebben we er in de loop der tijd wel mee aangetoond. Maar hoeveel bespaar je daadwerkelijk als medewerkers er minder tevreden, productief en/of effectief van worden?
De medewerker centraal
Nu er een ‘war on talent’ gaande (of aanstaande) is, staat de medewerker centraal en is efficiëntie per vier-kante meter als enig criterium niet meer houdbaar. De vraag is daarom relevant waardoor een activiteit-gerelateerde werkomgeving als concept slaagt of juist niet. Om beter te begrijpen welke factoren het succes bepalen van de implementatie van een activiteit gerelateerde werkomgeving hebben Twynstra Gudde en WPA in samenwerking met afstudeerder Vera Kos van de Technische Universiteit Eindhoven onderzoek gedaan naar de succesfactoren van een activiteit gerelateerd werkomgeving. We hebben ons specifiek gericht op de invloed van de organisatiecultuur en de persoonskenmerken van de medewerker op de tevredenheid met de werkomgeving.
Meten cultuur en persoonskenmerken
Wat blijkt, een werkplekconcept dat écht werkt, ontstaat wanneer bij het bedenken en ontwikkelen ervan niet alleen het werk dat mensen doen (de activiteit) centraal staat, maar ook de organisatiecultuur en de per-soonskenmerken worden meegenomen. Deze aspecten waren en zijn nog vaak een blinde vlek.
Productiviteit, tevredenheid, effectiviteit, maar bovenal werkplezier volgen als de werkomgeving past bij de organisatiecultuur maar bovenal bij de medewerker (en niet alleen bij de activiteit die ze uitvoeren). Kortom; zet de medewerker centraal en niet alleen zijn activiteiten.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...