Rijksoverheid investeert 60 miljoen in Workspace Management Systeem

Rijksoverheid investeert 60 miljoen in Workspace Management Systeem

Na de pandemie is het gebruik van kantoren veranderd. Dat levert uitdagingen op en ook kansen. De Rijksoverheid investeert om die reden zo'n 60 miljoen euro in een Workspace Management systeem.

Met dit systeem moeten ambtenaren werkplekken kunnen reserveren en moet hybride werken de komende twintig jaar mogelijk worden gemaakt.

Pilot

Het Workspace Management Systeem wordt niet bij alle Rijkskantoren uitgerold, er vindt eerst onderzoek plaats in combinatie met pilots in kantoren van de overheid in Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Leiden, Eindhoven en Den Bosch. Deze pilots beginnen op 1 november 2023 van start en duren zo'n 10 maanden, zo valt te lezen op de projectpagina.

De opdracht is erop gericht om ervaring op te doen met, en informatie te verzamelen over, de toepassing en het gebruik van een WMS. Op basis daarvan kan vervolgens besluitvorming plaatsvinden over een rijksbrede uitrol van het WMS.

Gebruiksvriendelijk

De bedoeling is dat de modules een gebouwnavigatie-functionaliteit leveren en er moet een uitstekende gebruikersvriendelijke app-gebruikersinterface worden opgetuigd. Er wordt daarnaast onderzoek gedaan naar de andere modules van het systeem. Deze gaan over facilitaire en logistieke functionaliteiten, zoals bezoekers aanmelden, vergaderzalen reserveren, eten en drinken, storingsmeldingen, parkeren, fietsen reserveren en toegang verkrijgen. Ook wordt er bekeken naar hoe het systeem zoveel mogelijk aan duurzaamheid en energiebesparing kan bijdragen.

De verwachting is dat de pilots in september 2024 zijn afgerond. Als het systeem wordt aangeschaft voor alle rijkskantoren, moet het zo'n twintig jaar meegaan.

Lees alles over het project op de projectpagina.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven